sutern rings

sutern rings

در جستجوی دانش
sutern rings

sutern rings

در جستجوی دانش

مردم سنگ شده ی شهر پمپی ایتالیا

مردم سنگ شده ی شهر پمپی ایتالیا  

 

اینجا شهر پمپئی ایتالیاست؛ یکی از قدیمی‌ترین و اسرارآمیز‌ترین شهرهای به جا مانده از گذشته؛ شهر بزرگی که همراه شهر همسایه‌اش «هرکولانئوم» بر اثر یک حادثه  از صفحه روزگار محو شدند و نزدیک به 1500 سال طول کشید تا مردم به خاطر آوردند که چنین شهری وجود داشته. فوران و خشم آتش‌فشان «وزوو» زمان را برای همیشه در این شهر متوقف کرده است. این اتفاق که در سال 79 میلادی رخ داد باعث شد پمپئی به‌عنوان دست نخورده‌ترین شهر تاریخی ایتالیا انتخاب شود و اطلاعات مهمی از زندگی آن دوران را به محققان و باستان‌شناسان امروزی نشان دهد. 
 

 



همشهری سرنخ در شماره 65 خود در گزارشی به بررسی سرگذشت این شهر پرداخته است که بخش‌هایی از آن در ادامه می‌آید:


 یک تمدن بزرگ 

 

 




پمپئی یکی از شهرهای پرجنب و جوش قدیمی بوده؛ شواهد به جا مانده در این شهر آن‌قدر دقیق هستند که به کمک آن می‌شود ریز‌ترین جزئیات زندگی مردم را به سادگی متوجه شد؛ به عنوان مثال در یکی از طبقه‌های خانه‌ای مشهور به «سیریکوس» کتیبه‌ای وجود دارد که روی آن نوشته شده است: «خوش آمدید.» در زیر آن کلمه پول به چشم می‌خورد. این کتیبه به وضوح نشان می‌دهد که این محل یک شرکت تجاری بوده که دو نفر آن را اداره می‌کردند. دو شریک به اسم «سیریکوس» و «نومیانوس». در خانه‌های دیگر جزئیات فراوانی مربوط به دسته‌های مردم و رده‌های شغلی و اجتماعی‌شان دیده می‌شود. این شهر بعد از اشغال توسط رومی‌ها به سرعت توسعه پیدا کرده بود. در این شهر یک آمفی تئاتر، استخر شنای عمومی و همین‌طور سیستم آبرسانی دقیق وجود داشته است. سیستم آبرسانی، آب چشمه‌های قنات را در حداقل 25 خیابان اصلی برای حمام‌های عمومی و چندین خانه به صورت خصوصی منتقل می‌کرد. اما یکی از مهم‌ترین اهداف این سیستم، آبرسانی دفتر‌های تجاری مستقر در این شهر بوده است. این موضوع نشان می‌دهدکه این شهر یکی از مراکز مهم تجاری به حساب می‌آمد.
 

 

 

 


نکته جالب اینجاست که سیستمی برای ذخیره آب در این شهر وجود دارد که در نوع خودش بی‌نظیر است و حتی از فواره‌های آب در زمان پرآبی برای تزئین خانه‌ها و میدان‌های شهر استفاده می‌شده. آمفی‌تئاتر این شهر با طراحی جالب و منحصربه‌فرد یکی از مهم‌ترین مراکز نشست و برخاست و بحث و گفت‌وگو میان مردم بوده است. تعداد زیادی نقاشی در این شهر دست نخورده و سالم باقی مانده است که جزء آثار ارزشمند تاریخ هنر باستان به حساب می‌آید. از شواهد پیداست که این شهر به نوعی یک شهر توریستی به حساب می‌آمده و رومی‌های باستان در آن خانه‌های ویلایی داشتند. به همین دلیل حدس زده می‌شود هنگام فوران آتش‌فشان، این شهر جمعیتی بالغ بر 20 هزار نفر داشته است. پروفسور ویلیام آوت در این‌باره می‌گوید: «این شهر در زمانی که آتش‌فشان فوران کرد به بالا ترین درجه رشد اجتماعی خود رسیده بود.» 


 شهر پرحادثه       

 

                                                             




در فاصله بین سال‌های 62 تا 79 میلادی شهر پمپئی حوادث زیادی را از سر گذرانده است؛ اما این همه ماجرا نیست. 5 فوریه سال 62 زمانی بود که یک زلزله شدید که شاید اولین نشانه‌های آتش‌فشان بوده باعث خرابی قسمت زیادی از شهر می‌شود. از روی آثار به جا‌مانده می‌شود گفت که زلزله‌ای با بزرگی هفت ریشتر این شهر را لرزانده است. در زمان زلزله مردم در جشن بزرگی حضور داشتند که به افتخار «آگوستوس» یا پدر مردم برگزار می‌شد. به همین دلیل به ساکنان شهر آسیبی وارد نشده است. اما آتش‌سوزی بعد از زلزله و بیماری باعث از بین رفتن ساکنان شهر شده است. اعتقاد دانشمندان بر این است که تقریبا بیشتر شهر بر اثر زلزله نابود شده بود و هنگام فوران قسمت‌هایی از آن مثل آسیاب‌ها هنوز در دست بازسازی بوده است. زلزله شهر‌های اطراف این منطقه را هم تحت تاثر قرار داده و بعد از آن هرج و مرج و دزدی و قتل در شهر به راه افتاه بود. احتمالا بعد از زلزله بسیاری از مردم به شهر‌های دیگر کوچ کردند اما آنهایی که به شهرشان عشق می‌ورزیدند باقی ماندند تا شهر را از نو بسازند. به همین دلیل حدس زده می‌شود که این شهر باستانی یکی از پرجمعیت‌ترین شهر‌های دوران باستان بوده است. نگاهی به نقاشی‌های دیواری بلند که در این شهر وجود دارد نشان می‌دهد که این شهر هنگام فوران هنوز در حال بازسازی بوده و ساخت و ساز در آن تمام نشده بود. این زلزله احتمالا نشانه‌ای بوده برای فعالیت فورانی آتش‌فشان اما مردم شهر که دانشی در این مورد نداشتند به جای ترک شهر ماندند و گرفتار انفجار آتش‌فشان کوه وزوو شدند. 


 فورانی به قدرت بمب اتم  

 



در زمان فوران، پمپئی مهم‌ترین شهر منطقه بوده است. اینجا مشهور‌ترین شهر منطقه بود که کشاورزی پررونق باعث رشد جمعیت این شهر و اطرافش شده بود. نکته جالب اینجاست که آنها رونق کشاورزی‌شان را مدیون خاکستر‌های آتش‌فشانی به جا مانده از فوران‌های قبلی بودند؛ یعنی همان پدیده‌ای که باعث رونق کسب و کار آنها شده بود، سرانجام همه آنها را به کام مرگ فرو برد. بر اثر فوران سال 79 بسیاری از شهر‌های اطراف مثل هرکولانئم هم دچار تخریب و آسیب شدند.
 

 



سوال عجیب و مهمی در باره این شهر وجود دارد؛ اینکه چطور تعداد زیادی از مردم شهر بدون اینکه از جایشان تکان بخورند مرده‌اند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که فوران آتش‌فشان به صورت تدریجی اتفاق نیفتاده است بلکه این فوران انفجار بزرگی بوده که قدرت آن معادل یک بمب اتمی در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل ظرف چند ثانیه تمام شهر با ابری از خاکستر داغ که دمای آن به بیشتر از 250 درجه می‌رسیده پوشیده شده و همه چیز را در چند لحظه کوتاه سوزانده و نابود کرده است. مردم و ساختمان‌ها در این شهر به وسیله 12 لایه مختلف خاکستر آتش‌فشانی پوشیده شده‌اند. در یک نسخه تاریخی که 25 سال بعد از فوران آتش‌فشان نوشته شده معلوم می‌شود که انفجار آتش‌فشان آن‌قدر بزرگ بوده که تمام نوار ساحلی و شهر ناپل را هم تحت تاثیر قرار داده است. این نسخه به وسیله پلینی نوشته شده است که در زمان فوران در بندر ناپل زندگی می‌کرده است. بررسی نوشته‌های این مرد نشان می‌دهد که براثر این حادثه او عمویش را از دست داده و دچار ضربه روحی شدیدی شده است. گویا او رابطه بسیار نزدیک و صمیمانه‌ای با عمویش داشته. نکته جالب اینجاست که عموی او بلافاصله بعد از فوران ناوگان دریایی ناپل به کمک حادثه‌دیدگان می‌رود و جان خودش را در همین زمان از دست می‌دهد.

 

  

 


محققانی که در زمینه آتش‌فشان‌ها کار می‌کنند بعد از پیدا شدن یادداشت‌های پلینی جوان درمورد این حادثه، فوران‌های بزرگ و آنی را «پلینین» نامگذاری کردند. نسخه‌های بعدی نشان می‌دهد که تاریخ دقیق این اتفاق روز 24 آگوست سال 79 میلادی بوده است. به هر حال پژوهش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که این شهر احتمالا دو ماه قبل از این تاریخ بر اثر خاکستر داغ سوخته و دفن شده بود. این نظریه به وسیله یکی دیگر از دستنوشته‌های تاریخی تقویت می‌شود که تاریخ جاری شدن مواد مذاب را 23 نوامبر ثبت کرده است.


  

 

 

نظرات 21 + ارسال نظر
حسام لایق چهارشنبه 1 دی‌ماه سال 1389 ساعت 12:45 ب.ظ

متشکرم که داستان کاملرا گذاشتین

محمدمهدی توکلیان چهارشنبه 1 دی‌ماه سال 1389 ساعت 01:46 ب.ظ

متن هایش جالب بود اما عکس هایش کمی ترسناک

tala ghaderi یکشنبه 5 دی‌ماه سال 1389 ساعت 01:10 ب.ظ

تابه حال مطلب به این جذابی نخوانده بودم

مرسی که سر زدی منتظر مطالب جاب تر هم باش

محسن ادینه پور دوشنبه 6 دی‌ماه سال 1389 ساعت 03:06 ب.ظ

اقا ابروی ما رو بردیند اخه جاب تر یا جالب تر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

شایان زنجانیان جمعه 6 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 04:50 ب.ظ

واقعا جالب بود. متشکرم

[ بدون نام ] دوشنبه 11 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 02:05 ب.ظ

عالی بود.مرسی

[ بدون نام ] چهارشنبه 10 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 02:34 ب.ظ

بلابببببالب

بهاره دوشنبه 5 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 10:36 ب.ظ

امید که عبرت بگیریم
عذاب الهی تر و خشک را باهم می سوزاند

رضا جمعه 8 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 01:47 ب.ظ

گویا بعضی زیر چکش شکل داده میشوندو برخی تخریب... ما در چه حالیم...

ییی جمعه 17 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:09 ب.ظ

http://www.blogsky.com/images/smileys/115.png

فروغ چهارشنبه 6 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 08:32 ب.ظ

معرکه بود و یکمی هم وحشتناک

آسمان یکشنبه 17 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 06:40 ب.ظ

مرسی از نوشته های شما... من خود از نزدیک این شهر را در تابستان گذشته دیدم ... بسیار جالب و حیرت انگیز است ... در ضمن امروز وقتی میخواستم اطلاعاتی را در اینترنت جستجو کنم متاسفانه سایت های بودن که چه اطلاعات غلطی در اینباره انتشار دادن ولی اطلاعات شما با نوشتهای انگلیسی ان مطابقت داشت وچیزی اضافه نشده بود .. باز ممنون

افسانه دوشنبه 5 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 01:52 ب.ظ

طفلییییا .......

masoomeh سه‌شنبه 28 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 10:46 ق.ظ

واقعا عالی بود.......
خیلی ممنونم

سعیده یکشنبه 3 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 05:18 ب.ظ

واقعا در قدرت خداوند بزرگ هیچ شکی نیست خدایااااا شکرت

علی پنج‌شنبه 6 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 11:54 ق.ظ

ممنون از مطالب جالبتون عالی بود

arya پنج‌شنبه 6 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 01:35 ب.ظ

همه ی این چیز هایی که نوشتین دروغه.مگه خداوند خودش تو قران نگفته که همه چیز در یک چشم به هم زدن اتفاق افتاده.

ککک شنبه 15 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 03:44 ب.ظ

محمد دوشنبه 12 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 10:52 ب.ظ

سلام با پناه به خدای بزرگ ارزو می کنم همه ی شما خدارا فراموش نکنیدhttp://www.blogsky.com/images/smileys/123.png

علی پنج‌شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 09:48 ق.ظ

عالی بود

سایه چهارشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 02:27 ب.ظ

متاسفانه سایتهای دیگه اطلاعات بسیار غلط و واقعا بی شرمانه نوشتن .. یه جورایی افکار ذهنی منحرف خودشونو فرافکنی کردن...

و ازونجا که تاکید شده بر ناگهانی بودن این انفجار و تشبیهش به انفجار بمب اتم... بعید نیس وکه واقعا یک انفجار اتمی توسط فرازمینی ها بوده باشه....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد