sutern rings

sutern rings

در جستجوی دانش
sutern rings

sutern rings

در جستجوی دانش

آشنایی با مفهوم چگالی ، گاز ، مخلوط و محلول

 
 
مواد مورد نیاز برای آزمایش :روغن مایع
آب
بطری با بدنه ی شفاف
رنگ خوراکی
قرص جوشان
( به دلیل استفاده قرص جوشان حضور افراد بزرگسال در کنار خردسالان برای انجام این آزمایش الزامی است .)
مراحل انجام آزمایش :۱ - یک دوم بطری را با روغن مایع پر کنید .
۲ - آب را به اندازه ای به بطری اضافه نمایید که فضایی از بالای بطری خالی بماند .
سوال - چه اتفاقی برای روغن و آب می افتد ؟
آب و روغن در دو لایه جداگانه از هم قرار می گیرند . در اصطلاح علمی روغن hydophobic است . در زبان یونانی hydros به معنی آب و phobic به معنی ترس است یا به اصلاح دیگر روغن یک ماده ترس از آب است . 
  سوال - چرا روغن شناور ماند ؟
زیرا چگالی روغن از آب کم تر است .
سوال - چرا آب در ته بطری قرار گرفت ؟
زیرا چگالی آب از چگالی روغن بیش تر است .
۳ - در این مرحله سه یا چهار قطره رنگ خوراکی را به بطری اضافه کنید . مشاهده خواهید کرد که رنگ خوراکی در روغن محلول نیست و در آب حل می شود .

 
۴ - قرص جوشان را به بطری اضافه کنید . شما می توانید این قرص را به قطعات کوچک تری تقسیم کنید تا فرصت بیشتری برای مشاهده این اتفاق جالب داشته باشید . 


آزمایش

         

آزمایش


آزمایش

    

      

آزمایش 

 

 

سوال - چرا این اتفاق افتاد ؟
هنگامی که قرص جوشان در آب قرار می گیرد یک واکنش شیمیایی بین آب و قرص رخ می دهد و باعث می شود که گاز کربن دی اکسید منتشر شود . این گاز همراه با حباب های رنگی زیبا از روغن خارج می شوند و پدیده ی زیبایی رخ می دهد . 

 


                                          
نظرات 4 + ارسال نظر
نیما خوشدل پنج‌شنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 02:37 ب.ظ http://mercury.biogsky.com

آقای آل داوود آزمایش بسیار جالبیبود و آقای آل داوود سال بسیار خوبی بود وما ازهم چیزهای زیادی یاد گرفتیم شما خیلی برای ما زحمت کشیدید خیلی دوستتان دارم ولی آقای آل داوود من خیلی ناحتم چون سال تموم شد و ما شاید هم دیگر رانبینیم دوستتان دارم

نیما جان من هم از این که سال به این زودی گذشت ناراحتم و لی چیزی که مهم است اینه که سال پر باری را در کنار هم گذروندیم و چیز های زیادی از یکدیگر یاد گرفتیم
اما هر وقت دلت تنگ شد می تونی به وبلاگ سر بزنی و از حالت و موفقیت هایت من را مطلع کنی
از این که دوست خوبی مثل تو دارم خوشحالم
ضمنا وقتی غلط های املایی تو را دیدم خوشحال شدم چون فهمیدم من در نوشتن غلط املایی تنها نیستم
اما سعی کن در امتحان از این کار ها نکنی چون من نمی توانم برات کاری کنم .
تا بعد
به امید دیدار .

کیاناجون یکشنبه 1 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 06:08 ب.ظ

عالی بود معلم آزمایشگاه بهم ۲۰ داد مرسی

خوشحالم که استفاده کردی

او پنج‌شنبه 8 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 12:05 ب.ظ

عالی مرسی من هنوز در حیرتم

فاطمه آقایی جمعه 29 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 01:12 ب.ظ

سلام میخواستم دلایل علمی این اتفاق را توضیح دهیدلطفا.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد