sutern rings

sutern rings

در جستجوی دانش
sutern rings

sutern rings

در جستجوی دانش

آزمایش های علوم

دور نمی‌شود ، بلکه نزدیک می‌شوند 

 

الف- از کاغذ روزنامه نواری به طول 15 × 55 سانتیمتر بریده و از وسط آنرا خم کنید، بعد روی یک بطری بیندازید، از وسط دو لبه‌ی کاغذ و زیر بطری فوت کنید، لبه‌ها به جای دور شدن، به هم نزدیک می شوند.

ب- دو صفحه کاغذ با ابعاد 15×30 سانتیمتر بریده و به فاصله 10 سانتیمتر از هم بگیرید، و از وسط آنها بدمید، باز مشاهده خواهید کرد که صفحات کاغذ به هم نزدیک می شوند.

 

 

 

نظریه برنولی Bernoulli چنین است:

جریان سریع یک گاز یا مایع از فشار اطراف خود می‌کاهد و اگر جریان خیلی سریع باشد ، فشار بیشتر پایین خواهد آمد.

جریان هوائی که در اثر فوت شما تولید می‌شود باعث پایین آمدن فشار هوا در بین لایه های کاغذ می‌شود و فشار خارج ورقه های کاغذ را به هم نزدیک می‌کند.

 

 

 

 

 

 

گلوله کاغذی به طرف شما حرکت می کند  

 

 

الف- تکه کاغذی به اندازه 

 2×2 سانتیمتر بریده و آنرا چهار پنج قطعه کنید، تکه های کاغذ را روی میز، پشت کتابی بگذارید و از روی کتاب محکم فوت کنید، خواهید دید که تکه های کاغذ بلند شده، همراه جریان هوا به طرف جلو پرواز می کند. 

 

  ب- از کاغذ روزنامه ای تکه‌ای به اندازه 2×2 سانتیمتر ببرید و به‌صورت گلوله کوچکی در آورید، گلوله کاغذی را در داخل گردن یک بطری خوابیده قرار دهید، و از مقابل دهانه ی بطری فوت کنید. گلوله‌ی کاغذی به طرف جریان هوا آمده و همراه آن دور برده می‌شود.  

  

  

 

 

 الف- جریان سریع هوا از فشار اطراف تکه های کاغذ می‌کاهد و فشار هوای اطراف، تکه های کاغذ را به محوطه‌ی کم فشار آورده و داخل جریان هوا می‌سازد. 

 

 ب- در مواقعی که فوت می‌کنید، جریان سریع هوا در جلو دهانه‌ی بطری باعث می‌گردد که از فشار هوای جلو دهانه‌ی بطری کاسته شود و گلوله ی کاغذی وارد جریان شده دور برده می‌شود.

 

 

 

آزمایش با سکه پول

 

 

 یک عدد سکه‌ی دوریالی(25 تومانی جدید) را به فاصله 5 سانتیمتر از لبه‌ی میز قرار دهید و در عقب سکه بشقابی را طوری بگذارید که فاصله لبه‌ی میز تا وسط بشقاب 30 سانتیمتر باشد.

در کف اطاق بنشینید طوری که لب های شما نیم سانتیمتر بالاتر از لبه ی میز باشد و محکم از روی سکه به نقطه‌ای در حدود 15 سانتیمتر بالاتر از وسط بشقاب فوت کنید، خواهید دید که سکه بلند شده به وسط بشقاب یا آن‌طرف بشقاب می‌افتد.

توجه – برای بلند شدن سکه خیلی محکم باید فوت کرد.

 

 

 

 

1- در اثر فوت از فشار هوای بالای سکه کاسته می‌شود و فشار زیاد پایین سکه، آنرا به فضای کم فشار وارد می‌کند و ستون هوائی سکه را به داخل بشقاب پرتاب می‌کند.

 

 

از میان حباب لامپ فوت کنید

 

یک عدد لامپ معمولی را جلو لبان خود بگیرید، کبریتی را روشن کرده به فاصله ی 5 سانتی متر پشت لامپ نگه دارید، حال فوت محکمی بکنید، کبریت خاموش می شود.  

 

 

 

 

1- جریان هوا توسط لامپ به دو شاخه تقسیم می‌شود و آن   

دو بین خود و لامپ فشار کمتری ایجاد می‌کند ( طبق قانون برنولی ) 

 

 این دو نیمه  جریان از دو طرف حباب گذشته و دوباره در نقطه‌ای 

 

 یکی شده کبریت را خاموش می‌کند.

 

 

 

   

 

 

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
حسام لایق سه‌شنبه 31 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 06:09 ب.ظ http://www.hl619.blogfa.com

یادش بخیر برنولی رز سر کلاس آزمایش کردم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد