sutern rings

sutern rings

در جستجوی دانش
sutern rings

sutern rings

در جستجوی دانش

یک فلش جالب

 

 

اگه می تونید صورت این آقا را لمس کنید  

 

 

 

 

) تصور کنید یک پل به طول 2.5 کیلومتر تنها به نقاط ابتدا و انتهای خود متصل و محکم شده باشد. در ایام تابستان طول این پل بر اثر گرما ، درست یک متر افزایش میابد ( توجه داشته باشید که این مقدار کمتر از نیم میلی متر در هر متر است ) در نتیجه خمیدگی پل تدریجی و اندک است . به طور تقریبی تخمین شما از این برآمدگی وسط پل چقدر است ؟ 

 

الف) 5/. متر    ب) 1 متر    پ) 2.5 متر    ت) 5 متر    ث) 35 متر 

 

 

2) 24000 دونده ، ماراتن سال 1991 نیویورک را کامل کردند. میانگین مدت زمان دور آنها تقریبا سه ساعت و چهل دقیقه بود.اگر فرض کنیم دونده ی دوم مجاز به شروع حرکت تا قبل از رسیدن دونده ی اول به مقصد نبود و دونده ی سوم نیز تا قبل از رسیدن دونده ی دوم به انتهای مسیر ، مجاز به آغاز دو نبود و به همین ترتیب ...، در چه سالی مسابقه به اتمام می زسید؟ 

 

الف) 1998  ب) 1999    پ) 2001     ت) 2005     ث) 2009 

 

 

3) اگر من عددهای صحیح از 1 تا 500 را به ردیف پشت سر هم بنویسیم ، هزارمین رقم در نوشته ی من کدام است ؟ 

 

الف) 0     ب) 1        پ) 3       ت) 6      ث) 7 

 

 

4) در یک ماشین حساب فانتزی برچسب های عدد ها به صورت دوری دوری با هم عوض شده است. یعنی جای برچسب های 0 و 9 با هم ، 1 و 8 با هم ، 2 و 7 با هم و ... عوض شده است به عنوان مثال وقتی شما عدد 64 را وارد می کنید ماشین حساب آن را 35 در نظر می گیرد ! فرض کنید شما با این ماشین حساب عمل ریاضی 168-327 را انجام دهید. چه پاسخی در یافت می کنید؟ 

 

الف) -241     ب) -159      پ) 159      ت) 241       ث) 495   

 

 

 

  

 

چند سوال برای علاقمندان به ریاضی 

 

 

    

 

 

 1)   آسانسور یک آسمان خراش به گونه ای است که هر بار دکمه ی بالا ی آن را میزنیم یک طبقه بالا میرود و اگر به طبقه ای برسد که مضرب آن 4 است ، 6 طبقه پایین می آید . اگر در طبقه ی 95 باشیم ، پس از آن که 8 بار دکمه ی بالای آسانسور را فشار دهیم ، در چه طبقه ای خواهیم بود؟ 

 

الف) 75          ب) 78             ج) 79               د) 80 

 

2)  در مدرسه ی راهنمایی امید ، در پایه ی سوم ، دو کلاس (الف) و (ب) با تعداد 30 نفر دانش آموز در هر کلاس وجود دارد . میانگین وزن دانش آموزان کلاس(الف) 52 کیلوگرم و میانگین وزن دانش آموزان کلاس (ب) 50 کیلوگرم است . یک دانش آموز به وزن 32 کیلوگرم را از کلاس (ب) به کلاس (الف) منتقل میکنیم . از کلاس (الف) باید یک دانش آموز با چه وزنی را به کلاس (ب) منتقل کنیم تا میانگین وزن هر دو کلاس با هم برابر شود ؟  

الف) 58 کیلوگرم                                    ب) 60 کیلوگرم

ج) 61 کیلوگرم                                          د) 62 کیلوگرم

  

 

3) حقوق احمد آقا هر سال 1.6 برابر حقوق سال قبلش میشود . قیمت سکه ی طلا نیز هر سال 1.2 برابر قیمت آن در سال قبلش می شود . اگر امسال احمد آقا با همه ی حقوقش بتواند 54 سکه ی طلا بخرد ، چهار سال بعد با همه ی حقوقش حداکثر چند سکه ی طلا می تواند بخرد؟ 

 

الف) 150            ب) 160                 ج) 170                  د) 180 

 

 

4) یک بیمار باید در اجرای دستور غذایی پزشک خود، برای صبحانه کمتر از 180 کالری مصرف کند . اگر هر گرم کره ، 15 کالری و هر گرم پنیر ، 10 کالری داشته باشد و مصرف کره ی او سه برابر مصرف پنیر باشد ، حداکثر چند گرم کره می تواند برای صبحانه بخورد؟ 

 

الف) 80 گرم         ب) 60 گرم               ج) 90 گرم                د) 120 گرم

  

 

5) از بین 10 نفر بازیکن فوتبال ، هر بار دو تیم 5 نفری انتخاب میکنیم . در میان این 10 نفر ، دو دسته ی سه نفری برادر هستند . هر سه برادر می خواهند در منار هم و در یک تیم بازی کنند . با این شرط ، حداکثر چند بازی فوتبال بین تیم ها بدون تکرار برگزار خواهد شد؟ 

 

الف) 5                     ب) 4                        ج) 6                            د) 12 

 

 

6) فرض کنید موشک های ((شهاب یک )) تا ((شهاب چهار)) ، با معادلات زیر از سکوی پرتاب شلیک می شوند ( طبق معمول ، ارتفاع را روی محورy ها و زمان را روی محورx ها نشان داده ایم و سکوی پرتاب را در نقطه ی ( 0 ، 0 ) در نظر گرفته ایم ) . پس از گذشت ده ثانیه از تحظه ی پرتاب ، کدام موشک فاصله ی بیشتری از زمین دارد؟ 

 

الف)  y=3x - 17  : شهاب یک                                ب)   y= 10x – 2 : شهاب دو

ج)10x= y +5    : شهاب سه                                      د)x= 2y + 10  : شهاب چهار

  

 

7) در سال 1361 ، تعداد چاه های آب منطقۀ گربایگان ، 12 حلقه چاه نسبتا پر آب و 4 حلقه چاه کم آب بود . اما در اردیبهشت ماه سال 1375 ، تعداد این چاه ها به 115 حلقه رسید . وسعت مراتع منطقه از کمتر از 200 هکتار ( یعنی سطح مورد نیاز برای چرای هفت بز ! ) به حدود 2000 هکتار رسید . به نظر شما ، در این مدت ، حجم اب های زیرزمینی منطقۀ گربایگان حداقل چند برابر شده است ؟ 

 

الف) 5 برابر            ب) 10 برابر                  ج) 20 برابر                د) 50 برابر 

 

 

 

8) دو مرد از یک نقطه در خلاف جهت هم شروع به حرکت می کنند. پس از طی 4 متر به سمت چپ چرخیده و 3 متر و 3 متر دیگر حرکت می کنند ، فاصله ی دو مرد چند متر است؟ 

 

الف) 14    ب) 12.5       ج) 6       د) 2     ه) 10 

 

 

9) رضا از عدد 225 خوشش می آید نه از 224 ، رضا از  عدد 900 خوشش می آید نه 800 ، رضا از عدد 144 خوشش می آید نه 145 ، او از کدام یک از اعداد زیر خوشش می آید؟ 

 

الف)1700                                   ب) 1600

 

تقسیم اشکال هندسی به مثلث     

  تالس در کودکی بسیار علاقه به کشیدن خطوط و خصوصا اشکال هندسی داشت . رسم اشکال هندسی اگر با دقت انجام شود چند درصدی از حل مسأله را آشکار خواهد کرد . برای استراحت فیزیکی شما پنج مسأله در این ضمینه مطرح کرده ایم که با حوصله و دقت آنها را رسم و به جواب برسید فقط این را بدان که تو هم می توانی تالس باشی . در کشورمان بچه های زیادی زیر ده سال هستند که تمام قرآن مجید و کتاب نهج البلاغه را حفظ هستند زیرا خواسته اند. شما هم بخواهید تا بتوانید .

 

1) یک مثلث رسم کنید و وسط اضلاع آن را به هم وصل کنید تا یک مثلث دیگر در داخل آن رسم شود .آیا مساحت های ایجاد شده با هم برابرند ؟ چرا؟

 

2) چگونه میتوان یک مثلث را به دوازده مثلث متساوی تقسیم کرد؟

 

3) آیا می توان یک مثلث را به سه مثلث هم مساحت تقسیم کرد ؟ چگونه؟

 

4) مثلثی رسم کنید . میانه ها را رسم کنید. اوساط اضلاع را به هم وصل کنید، حالا یک بیست و چهارم آن را هاشور بزنید . 

5) با حداقل سه تا مثلث متساوی الاضلاع می توان یک ذوزنقه ساخت با چند تا مثلث متساوی می توان یک ذوزنقه متساوی الساقین ساخت ؟  

 

 

 

 

زنگ تفریح باریاضیات 

 

 

در آزمون ها این نوع مسایل را باید در حداقل زمان حل کرد که بقیه را صرف مسایل سنگین تر کرد. 

۱-اگر در دایرهای سه تا قطر رسم کنیم چند تا زاویه قابل شمارش خواهد شد ؟ 

۲-کدام عدد است که علامت زاویه است؟ 

۳-فاصله کف اتاق تا سقف اتاق  کدامیک از خطوط هستند؟ 

۴-برای کشیدن هفت تا خط به چد نقطه نیاز داریم؟ 

۵-یک خط ،یک پاره خط ویک نیم خط روی هم چند تا عمود منصف دارند؟ 

 

زنگ تفریح با ریاضیات  

 

این تست ها علاوه بر جنبه های علمی جنبه ی سرگرمی نیز دارند که می توانیم از خلاقیت های خودتان در حل آن ها بهره مند شوید. 

 

   ۱ -  با چند تا مثلث قاعم الزاویه می توان یک مربع ساخت در صورتی که ضلع مربع چهار برابر وتر باشد؟  

   ۲  -  دو مثلث قاعم الزاویه به اضلاع ۳و۴و۵ را چگونه کنار هم قرار دهیم تا محیط آن مثلث بیش ترین گردد؟  

  ۳ -   با چهار تا مثلث اعم الزاویه متساوی الساقین یک مربع و بار دیگر یک مستطیل بسازید؟  

   ۴ -  در مثلث قاعم الزاویه اضلاع (۶و۸و۱۰)طول ارتفاع داخلی آن چقدر است؟  

  ۵ -  اگر نسبت مساحت های یک مثلث به مستطیل یک چهارم باشد و یک ضلع مثلث برابر طول مستطیل نسبت ارتفاع مثلث به عرض مستطیل چقدر خواهد بود؟

اصل شمارش  

 

۱)  ۱۰ آجر روی هم قرار گرفته و تشکیل یک ستون داده اند . یک حلزون میخواهد به انتهای آجر ها برود. او مرتبا" هر ساعت ۴ آجر بالا می رود و در ساعت بعد ۳ آجر پایین برمی گردد. چند ساعت طول می کشد تا به انتهای ستون برسد؟  

۱) ۱۳                                ۲) ۱۵                      ۳) ۱۸                             ۴) ۲۰ 

۲) در یک صفحه کاغذ شطرنجی مربع شکل  در هر طرف ۸ مربع وجود دارد . تعداد همه مربع های موجود در این صفحه کدام است؟ 

۱)۲۴۰                              ۲)۲۰۴                         ۳)۱۹۶                            ۴)۱۰۵ 

 

۳) بیشترین تعداد دانش اموزانی که می توانند در یک مدرسه ثبت نام کنند و حتما" ماه های تولد همه ی آنها متفاوت باشد؟ 

 

۱) ۲۳ نفر                         ۲) ۱۲ نفر                       ۳) ۱۳ نفر                    ۴)هیچکدام 

 

۴) دو دایره متمایز و سه خط در یک صفحه هستند . بیشترین نقاط تقاطع که از برخوردشان به وجود می آید چند تا است؟ 

 

۱) ۱۴                                ۲) ۱۵                           ۳) ۱۶                         ۴) ۱۷ 

 

۵) در یک گروه ۸ نفری ۵ نفر عینک می زنند و۶ نفر ساعت دارند . چند نفر هم عینک می زنند و هم ساعت دارند؟ 

 

۱) حداکثر ۳ نفر               ۲) حداقل ۳ نفر          ۳) دقیقا" ۳ نفر         ۴) دقیقا"  ۴ نفر 

 

۶) چند مسیر مختلف یک راس مکعب را به راس مقابلش وصل میکند طوریکه هر مسیر ممکن بر روی سه یال از دوازده یال مکعب قرار داشته باشد؟ 

 

۱)۳                                   ۲)۲                                   ۳)۶                         ۴) ۹ 

 

 

معما  

 

در یک مسابقه دوچرخه سواری 4 دوست با دوچرخه های خود به رقابت پرداختند . با توجه به راهنمائی های زیر بگوید چه کسی اول شده است و دوچرخه اش چه رنگی است ؟

1.       دوچرخه علی سبز نیست . 

2.       دوچرخه قرمز مال پیمان است و اولین یا آخرین دوچرخه ای نیست که می رسد  

3.       سومین و چهارمین دوچرخه ای که می رسد نارنجی نیست  

4.       دوچرخه مجید آبی نیست و بعد از پیمان به خط پایان می رسد . 

5.       دوچرخه امید اولین و آخرین دوچرخه ای نیست که می رسد و آبی هم  

 

نیست  

 

 

یک سخن کوتاه

 

 

خوبی بادبادک اینه که می‌دونه زندگیش فقط به یک نخ نازک بنده

 ولی بازم تو آسمون می‌رقصه و می‌خنده

  
 
قابل توجه ساکنین مشهد
 
سالک؛ شایع ترین بیما ری قابل انتقال از حیوان به انسان 
 


شایع ترین بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان در ایران «سالک» است. رئیس اداره بیماری های مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت از ابتلای ۲۳ هزار ایرانی به بیماری سالک در سال گذشته خبر داد و گفت: استان های خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، فارس و کرمان بیشترین آمار آلودگی به سالک را دارند و به غیر از استان های مازندران، گیلان و استان های شمال غربی کشور تقریبا انتقال محلی بیماری سالک در تمام استان های کشور انجام می گیرد.

دکتر محمدرضا شیرزادی با اشاره به چرایی شیوع سالک در برخی شهرها به ایسنا می گوید: در شهرهایی مثل مشهد سبزوار، نیشابور، تهران، قم، اصفهان، بم، کرمان، شیراز یزد و به ویژه حاشیه این شهرها که پشه خاکی زیاد است و وضعیت جمع آوری زباله ها و نخاله ها مناسب نیست، انتقال بیماری سالک بیشتر است.
وی با بیان این که اگرچه تحقیقات زیادی برای تهیه واکسن سالک انجام گرفته اما موفقیتی در کنترل بیماری با واکسن حاصل نشده است، ادامه داد: در کانون های آلوده این بیماری مراکز درمان استاندارد سالک وجود دارد و داروهای رایگان در اختیار بیماران قرار می گیرد. دستگاه کرایو (یخ زدن محل زخم سالک) که به عنوان درمان استاندارد در دنیا شناخته شده، در ایران به کار گرفته شده است و بیماران به طور رایگان تحت درمان قرار می گیرند. رئیس اداره بیماری های مشترک بین انسان و حیوان وزارت بهداشت هزینه درمان هر بیمار مبتلا به سالک را حدود ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در درمان سالک ۲ نوع روش موضعی و سیستمیک به کار گرفته می شود.وی تاکید کرد اگر فردی سابقه مسافرت به مناطق روستایی داشته باشد و ضایعه جلدی بیش از ۲ هفته در بدن وی باقی بماند، به عنوان فرد مشکوک به سالک قلمداد می شود.با توجه به اهمیت بیماری و لزوم اطلاع رسانی درباره آن با «دکتر محمد صفا» دام پزشک و متخصص بیماری های مشترک بین انسان و حیوان گفت وگو کردیم. وی در تعریف این بیماری می گوید: سالک یک بیماری عفونی انگلی است که عامل آن یک تک یاخته به نام «لیشمانیا»ست و به همین علت آن را «لیشمانیازیس» نیز می گویند. این بیماری از طریق نیش پشه خاکی به انسان منتقل می شود. از آن جا که موش های صحرایی در همه نقاط کشور وجود دارند، وجود پشه خاکی در لانه های موش صحرایی، محل تجمع زباله ها، نخاله های ساختمانی و لابه لای تخته سنگ ها باعث انتقال این بیماری به انسان می شود. در ایران ۲ نوع شهری و روستایی آن وجود دارد. مخزن بیماری سالک نوع شهری، مبتلایان به آن و در روستاها مخزن بیماری موش های صحرایی هستند. به طور تصادفی ممکن است سگ ها به عنوان مخزن نوع شهری سالک تلقی شوند.شیوع سالک رابطه مستقیمی با بافت های فرسوده شهری و نخاله های ساختمانی دارد زیرا این اماکن زمینه پیشرفت بیماری را فراهم می کنند به عنوان مثال سالک در شاندیز و بافت اطراف حرم مطهر بیشتر از سایر مناطق گزارش می شود.وی ادامه می دهد: سالک در واقع بیماری است که در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد و گفته می شود حدود ۱۲ میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. در ایران بیماری تقریبا بومی شده است اما میزان بروز آن متفاوت است.دکتر صفا می گوید: در اصفهان نوع روستایی آن طبق گزارش های منتشره بیشتر مشاهده شده و نوع شهری آن بیشتر در مشهد و بم ثبت شده است.

بیماری از طریق پشه خاکی منتقل می شود و در واقع انگل وارد معده پشه خاکی می شود و پس از رشد و تکثیر توسط گزش پشه به انسان منتقل می شود. در نوع روستایی دوره کمون بیماری حدود ۴ هفته و دوره کمون نوع شهری تا ۸ ماه گزارش شده است. بیماری پس از گزش حشره با خارش شروع می شود و پس از چند هفته زخم ایجاد شده و بزرگ تر می شود و دلمه می بندد. دوره درمان طولانی است و یک سال طول می کشد تا زخم ایجاد شده بر اثر سالک بهبود پیدا کند و به همین علت به «سالک» معروف شده است. محل سالک معمولا هرجا که باشد باقی می ماند و ظاهر خوشایندی ندارد.مبتلایان می توانند به مراکز درمانی و بهداشتی مراجعه کنند و درمان های مربوطه را دریافت کنند و مراجعه نکردن برای درمان، باعث طولانی شدن دوره درمان و لک عمیق برجامانده از زخم روی بدن می شود.
دکتر صفا مبارزه با سالک را وظیفه نهادها و سازمان های متفاوت شهری عنوان و تاکید می کند کنترل سالک در حوزه وظایف مراکز بهداشت، شهرداری ها، محیط زیست، ارگان های مسئول معدوم کردن سگ های ولگرد و دام پزشکی به طور غیرمستقیم است و تمامی این ادارات باید هر یک در حوزه اختیارات خود برای مبارزه با سالک گام بردارند. اولین قدم برای مبارزه با سالک از بین بردن ناقل است بنابراین محل جمع شدن پشه های ناقل باید از بین برود و سایر مخازن بیماری کنترل شود. در نوع شهری، انسان مخزن بیماری است و فرد مبتلا شده، باید تحت کنترل و مراقبت باشد و در تماس با افراد دیگر نباشد. پاکسازی و به سازی محیط زیست باعث از بین رفتن مخزن پشه ناقل بیماری می شود و شهرداری موظف است با آلودگی در نخاله های ساختمانی و فاضلاب های شهری برای جلوگیری از شیوع بیماری مبارزه کند. در مناطق آلوده که در مجاورت نخاله های ساختمانی یا آب های آلوده است، مردم باید با نصب درهای دوجداره یا توری از ورود پشه به محل سکونت خود جلوگیری و سعی کنند تا حد امکان نکات بهداشتی را رعایت کنند.

شدت بیماری در سنین متفاوت و در ۲ جنس تفاوت چندانی ندارد اما در کودکان ممکن است شدت بیشتری داشته باشد. زخم سالک دردناک و گاهی بدون درد است اما بیشتر خارش شدید آن است که فرد مبتلا را آزار می دهد و با درمان های موجود می توان از شدت آن کاست. زخم سالک یک زخم جلدی است و نمی تواند مفاصل را درگیر کند. مبتلایان هوشیار باشند که هر قدر زودتر مراجعه کنند و بیماری زودتر تشخیص داده شود و درمان آغاز شود احتمال باقی ماندن لک روی پوست کمتر است اما عموما کسانی که پس از بروز زخم مراجعه نمی کنند و می گذارند زخم به خودی خود بهبود پیدا کند، دچار زخم های عمیق تری می شوند. پشه در ابتدا فقط باعث ایجاد یک جوش قرمز می شود که دردناک نیست. پس از چند هفته فرد دچار خارش می شود و همان نقطه قرمز تبدیل به زخمی می شود که بزرگ و بزرگ تر می شود و در همین مرحله است که فرد حتما باید به مراکز بهداشتی مراجعه کند. خود زخم حداکثر پس از یک سال خود به خود بهبود پیدا می کند اما مراجعه به پزشک می تواند دوره درمان را کوتاه تر و اثر زخم را روی پوست کمتر کند.

گیاهان داویی

گیاهان دارویی

گل ساعت  

 

                    

                    زرشک 

 

                  

هوش

 

IQ 

 

ارتش آمریکا که می‌خواست انبوهی از سربازانش را به جنگ جهانی اول ببرد دست به دامان روانشناس‌ها شد. آنها می‌خواستند سربازان با ضریب هوشی متفاوت را در بخش‌های متفاوتی از جنگ به کار گیرند. روانشناس‌ها هم دو تا تست به نام آلفا و بتا ساختند که اولی کتبی بود و مال سربازهای باسواد و دومی شفاهی و برای سربازهای بی‌سواد

سایت گروه مجلات همشهری -سعید بی‌نیاز: واژه IQ حالا دیگر سال‌هاست به زبان روزمره ما ایرانی‌ها اضافه شده است. حتی ما در یک توافق نا‌نوشته جمعی، خوشمزه‌بازی درآورده‌ایم و هر‌کس جایی «کم‌هوش» بازی درمی‌آورد، به او می‌گوییم‌ آی‌کیو! همه ما می‌دانیم که‌ آی‌کیو ربط مستقیمی دارد به هوش اما شاید خیلی از ما ندانیم این واژه دقیقا چه معنایی می‌دهد، خلاصه‌شده چه عبارتی است و اصلا از کجا آمده است. اگر اینها را هم بدانیم شاید خیلی باورهای غلط در مورد با‌هوش بودن، شیوه اندازه‌گیری هوش، ارثی بودن یا ارثی نبودن هوش و خیلی چیزهای دیگر مربوط به IQ در ذهنمان وجود داشته باشد. البته هنوز هم که هنوز است درباره خیلی از سوال‌های هوش جواب‌های دقیقی وجود ندارد. البته با توجه به اینکه IQ می‌خواهد یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ذهنی ما آدم‌ها باشد و ما آدم‌ها متاسفانه یا خوشبختانه پیچیده‌ترین موجود جهانیم، قرار هم نیست جواب دقیقی در مورد چیستی هوش، به دست بیاید. به هر حال ما این صفحه‌های آینده را گذاشته‌ایم برای اینکه شما، هم با تاریخ اندازه‌گیری هوش آشنا شوید، هم آخرین یافته‌ها و نظریه‌ها درباره هوش را بخوانید و هم معروف‌ترین تست هوش را بشناسید. این شما و این جناب IQ!

 

می‌شود مستقیم رفت سر اصل مطلب و گفت که IQ اصلا چی هست و برای اینکه IQ خودتان را بسنجید باید کجا بروید و از چه تستی استفاده کنید. اما داستان به‌وجود آمدن تست آن‌قدر جذاب است و آن‌قدر چیزهای یادگرفتنی دارد که دلمان نیامد با شما درمیانش نگذاریم. این شما و این تاریخ هوش‌سنجی از افلاطون تا وکسلر.
شاید باور نکنید اما فقط نزدیک به 100 سال است آدمیزاد هوش همنوعان خودش را می‌سنجد. البته نه‌اینکه دغدغه سنجیدن هوش قبل از آن در انسان وجود نداشته باشد، وجود داشته اما معیار دقیقی برایش نداشته است. مثلا افلاطون در کتاب‌هایش آدم‌ها را به سه دسته طلا، نقره و آهن تقسیم کرده یا چینی‌ها 22 سال قبل از میلاد مسیح از کارمندهای وقتشان آزمون‌هایی شفاهی برای ترفیع یا توبیخ می‌گرفتند. سنجیدن هوش آدمیزاد همین طور غیررسمی ادامه یافت تا اینکه در اواخر قرن نوزدهم یک زیست‌شناس انگلیسی به نام «گالتون» بالاخره یک تعریف دم‌دستی از هوش ارائه داد. او می‌گفت هرکسی که بتواند «تمیز حسی» بیشتری بدهد باهوش‌تر است. منظورش از تمیز حسی هم این تشخیص تفاوت دو محرک حسی مثلا دو صدا با شدت مختلف، یا دو وزنه با وزن متفاوت بود. برای سنجش اینها هم واقعا وسیله درست کرد. مثلا سوت گالتون یا رنگ سنج گالتون یا وزنه‌های گالتون. تصور کنید که بشود با سوت، هوش کسی را سنجید! به هر حال یک نفر باید چیز پرتی بگوید که یک نفر دیگر جواب درست و درمانی به آن بدهد و علم پیشرفت کند. این اتفاق چند سال بعد در فرانسه افتاد.

 

 

  آلفرد بینه وارد می‌شود


هنوز پنج سال به شروع قرن بیستم مانده بود که آلفرد بینه در یک مقاله حسابی پته گالتون و هم‌پالکی‌هایش را ریخت روی آب. حرف حساب این مرد نازنین این بود که «بابا کی گفته هوش را می‌شود با سوت و وزنه سنجید؟ اینها فوق فوقش توانایی‌های حسی آدمیزاد را می‌سنجند. اما هوش که دیگر اسمش رویش است. هوش توانایی‌های عالی ذهن آدمیزاد است؛ چیزهایی مثل استدلال، توجه، تخیل، ادراک و البته حافظه. جمع کنید این سوت و شیپور انگلیسی‌تان را! بروید همان زیست‌تان را بشناسید!» البته بینه همه اینها را با یک ادب فرانسوی و به صورت انتقاد علمی در مجله روان‌شناسی پاریس که خودش سردبیرش بود می‌نوشت. در هر شماره مجله هم چند‌تا تست که همین کارکردهای عالی ذهن را اندازه می‌کردند می‌گذاشت تا گالتون و بر و بچه‌هایش دستشان بیاید تست هوش یعنی چه.
همان وقت‌ها سیاستمداران فرانسوی بینه را گذاشتند گوشه ذهنشان و نه سال بعد یعنی در سال 1904 دعوتش کردند به وزارت آموزش و پرورش. بالاخره آنجا فرانسه بود و اول قرن بیستم و قرار بود دیگر دانشمند‌ها و دولتی‌ها با هم خوب باشند! قضیه این بود که دولت وقت فرانسه، مدرسه رفتن را برای همه بچه‌ها اجباری کرده بود اما مانده بود با بچه‌هایی که درس‌ها را نمی‌فهمند چه کار کند. خودشان دستشان آمده بود که اگر بچه‌های با توانایی ذهنی متفاوت را از هم جدا کنند و بگذارند توی کلاس‌های مختلف، مساله حل می‌شود. اما با چه تستی می‌شد بچه‌ها را جدا کرد. اینجا بود که دولتی‌ها دست به دامان بینه و یک پزشک جوان به نام سیمون شدند.

 

 

 اولین تست هوش ساخته می‌شود


بعد از پیشنهاد آموزش و پرورش، جناب بینه از خدا خواسته یک تست 30 سوالی که سوال‌هایش از آسان به مشکل ردیف شده بود را طراحی کرد و روی بچه‌ها اجرا کرد و تصحیح‌شده‌اش را داد دست وزیر آموزش و پرورش.  همین 30 تا سوال که قضاوت، ادراک و استدلال را می‌سنجید، شد اولین آزمون هوش دنیا. البته آن وقت‌ها هنوز مفهوم IQ به وجود نیامده بود. چهار سالی طول کشید که بینه دستش بیاید باید یک مفهوم آماری به نام «سن عقلی» را به تستش اضافه کند. سن عقلی را می‌شد از‌روی تعداد سوال‌هایی که بچه‌ها جواب داده‌اند فهمید. مثلا کسی که 20 تا سوال را جواب می‌داد سن عقلی‌اش می‌شد ده‌سال. حالا همین بچه ممکن بود واقعا هشت سالش باشد یا 15 سال. معلوم است که اگر هشت سالش باشد باهوش به حساب می‌آمد و اگر 15 سال عقب‌مانده ذهنی.

 

 

  و بالاخره IQ


واژه IQ را اولین بار یک روانشناس آلمانی به نام ویلیام اشترن در سال 1912 به عنوان مخفف واژه آلمانی Intelligenze-Quotient (بهره هوشی) به کار برد. جالب است بدانید که آلفرد بینه نازنین هم در سال 1912 عمرش را داد به شما. این یعنی کسی که اولین تست هوشی را ابداع کرده بود وقتی واژه IQ ابداع شد در بستر مرگ بود! البته سکه IQ به نام آلمانی‌ها زده نشد. کسی که IQ را حسابی بین مردم جا انداخت یک استاد دانشگاه استنفورد به نام لوئیس ترمن بود. او که خیلی از تست هوش آلفرد بینه خوشش آمده بود دستی کشید به سر و روی تست، آن را استاندارد کرد و با تواضع بدون اینکه نامی از خودش ببرد به نام تست «استنفورد- بینه» منتشرش کرد. مهم‌ترین ویژگی این تست این بود که جوابش نه مثل تست اول بینه فقط یک نمره خام بود و نه مثل تست دومش سن عقلی. تست او اولین تستی بود که نمره نهایی‌اش همان IQ بود. شیوه حساب کردنش هم خیلی خیلی راحت بود:
سن واقعی/ سن عقلی×100= IQ
یعنی اگر مثلا سن عقلی شما 24 سال باشد و سن واقعیتان 20 سال، IQ شما می‌شود 120.

 

 

  وقتی جنگ، تست هوش به وجود می‌آورد


درست یک سال بعد از منتشر شدن تست هوش استنفورد- بینه در آمریکا، این بار ارتش آمریکا که می‌خواست انبوهی از سربازانش را به جنگ جهانی اول ببرد، دست به دامان روانشناس‌ها شد. آنها می‌خواستند سربازان با ضریب هوشی متفاوت را در بخش‌های متفاوتی از جنگ به کار گیرند. روانشناس‌ها هم دو تا تست به نام آلفا و بتا ساختند که اولی کتبی بود و مال سربازهای باسواد و دومی شفاهی و برای سربازهای بی‌سواد. این برای اولین بار بود که تست‌های هوش این‌قدر مهم می‌شدند و روی این همه آدم انجام می‌شدند. دولتمردان آمریکا آن‌قدر از این تست‌ها خوششان آمده بود که آن را روی مهاجرانی که می‌خواستند به آمریکا بیایند هم اجرا می‌کردند. کار به جایی رسیده بود که سازندگان تست‌های هوش حتی به کنگره آمریکا فشار می‌آوردند که قانونی تصویب کند که از یک درجه IQ پایین‌تر را به آمریکا راه ندهند!

 

 

  وقتی وکسلر بازار هوش را قرق کرد


جنگ‌های جهانی تمام شده بودند اما همچنان بازار هوش و هوش‌سنجی داغ بود. هر روز کسی تعریف جدیدی از هوش می‌داد و برای تعریفش تستی می‌ساخت. این وسط یک روانشناس رومانیایی به‌نام دیوید وکسلر که معتقد بود «هوش یعنی ظرفیت فرد برای مصممانه عمل کردن، منطقی فکر کردن و برخورد موثر با محیط» تستی طراحی کرد که از همه درست و درمان‌تر بود. او در سال 1955 سه تا نسخه تست هوش منتشر کرد که یکی مال بچه‌های پیش‌دبستانی و دبستان بود، یکی مال کودکان و یکی مال بزرگسالان. درباره اینکه تست‌های هوش وکسلر چه شکلی بودند که توانستند تا قرن بیست‌و‌یکم همچنان مهم‌ترین تست هوش دنیا باقی بمانند، در بخش‌های بعد بیشتر می‌خوانید. فقط یادتان باشد همکاران وکسلر هیچ وقت دست از کار نکشیدند و آخرین شاهکارشان نسخه چهارم تست هوش بزرگسالان است که همین سال 2008 به بازار آمده است.

 

 

هوش اصلا  چی هست؟

 

نظر روان‌شناس‌های قدیمی‌تر درباره هوش تقریبا نزدیک به همان چیزی بود که بینه و وکسلر می‌گفتند. هوش به نظر بعضی از آنها یعنی توان درک رابطه بین چیزها. آنها بیشتر از همه دلشان می‌خواست این رابطه را با تصویر‌های هندسی بسنجند. یعنی چیزی که در همه دنیا قابل اجرا باشد. آزمون ماتریس‌های پیش‌رونده ریون که معمولا در دبیرستان‌های خودمان قبل از انتخاب رشته انجام می‌شود، دقیقا طبق همین تعریف ساخته شده است.  گروه دوم که تحت تاثیر داروین بودند، می‌گفتند در طول تکامل موجودات باهوش‌تر باقی مانده‌اند. پس هوش یعنی توان سازگار شدن با محیط جدید.  گروه سوم بیشتر به کارکردهای مدرسه‌ای هوش توجه می‌کردند. آنها می‌گفتند هوش یعنی ظرفیت یادگیری. هر کسی ظرفیت یادگیری‌اش بیشتر باشد باهوش‌تر است و می‌رود یک کلاس بالاتر.  گروه چهارم هم که «ترمن» همان استاد دانشگاه استنفورد سردمدارشان بود، می‌گفت هوش یعنی قدرت تفکر انتزاعی. تفکر انتزاعی هم با استعداد‌های کلامی و قدرت حل مساله سنجیده می‌شد.

 

 

معاصرین درباره هوش چه می‌گویند؟


به همان اندازه یا حتی بیشتر که قدما درباره هوش اختلاف نظر داشتند، روان‌شناسان معاصر‌تر هم درباره آن اختلاف نظر دارند.

 

 

  هوش چندعاملی است

دسته‌ای از روان‌شناسان می‌گویند هوش از چند «عامل مشترک» تشکیل شده است. یعنی توانایی‌های هوشی آدم را اگر بریزی روی هم، از چند تا عامل بزرگ تشکیل می‌شود. یکی از آنها به نام ترتسون همه این عامل‌ها را یکی یکی ردیف کرد: 1. روانی کلامی 2. درک کلامی 3. توان به کار بردن اعداد
4. درک روابط فضایی- هندسی 5. سرعت درک جزئیات دیداری 6. حافظه و 7. استدلال. او می‌گفت اگر همین‌ها را بسنجیم هوش را سنجیده‌ایم.

 

 

هوش یک مکعب پیچیده است


یک دسته دیگر از روان‌شناس‌ها می‌گفتند هوش از اینی که ترتسون می‌گوید پیچیده‌تر است. یکی از آنها به نام گیلفورد یک مکعب عجیب و غریب طراحی کرد که هر کدام از ضلع‌هایش مثلا یک بعد از هوش بود. هر کدام از بعدها هم به ترتیب چهار، پنج و شش خانه داشتند. یعنی روی هم رفته این مکعب هوش 120 خانه داشت. مهم‌ترین واژه‌هایی که روی این ضلع‌ها نوشته شده بود تفکر واگرا و تفکر همگرا بودند. آدم‌ها با تفکر واگرا، خلاقانه فکر می‌کنند و با تفکر همگرایشان مسائل‌شان را حل می‌کنند. تصور کنید فقط یکی از ردیف‌های مکعب گیلفورد خلاقیت را هم کرد جزو هوش، حالا اگر بخواهیم همه را توضیح دهیم چه می‌شود؟

 

 

هوش ارثی با هوش محیطی فرق دارد


یک دسته دیگر از روان‌شناس‌ها می‌گفتند هوش را می‌شود به دو بخش مجزا تقسیم کرد. هوش متبلور یعنی هر چیزی که آدمیزاد تا حالا یاد گرفته و معلوم است به محیط ربط دارد. در مقابل هوش سیال وجود دارد که توانایی یادگرفتن است و معلوم است که ارثی است.

 

 

هوش فقط یک نوع نیست


 از همه اینها بحث‌برانگیز‌تر یک روان‌شناس به نام گاردنر بود که می‌گفت حتی مشهور‌ترین تست‌های هوش فقط چند نوع خاص از هوش مدرسه‌ای را می‌سنجند و بقیه را نادیده گرفته‌اند. به نظر او آمیزاد لااقل هفت نوع هوش دارد:
1. هوش موسیقیایی، یعنی توانایی درک یا آفریدن موسیقی (مثلا در نوازندگان)
2. هوش بدنی، یعنی توانایی انجام کارهای ظریف و هماهنگ بدن (مثلا در ورزشکاران)
3. هوش ریاضی، یعنی توانایی انجام محاسبات (مثلا در معلمان ریاضی)
4. هوش زبان‌شناختی، یعنی توانایی فکر کردن با کلمات و آفرینش جملات (مثلا در نویسندگان)
5. هوش بصری، یعنی توانایی فکر کردن با تصاویر و درک جزئیات دیداری (مثلا در نقاش‌ها)
6. هوش درون فردی، یعنی توانایی درک حالات درونی (مثلا در عرفا)
7. هوش میان فردی یعنی توانایی درک احساسات اطرافیان و رابطه با آنها (مثلا در مددکاران اجتماعی)

ماه

 

 

 

به مناسبت ماه گرفتگی 

 

 

اشکال ماه :  

 

  

 

 

 

گردش ماه به دور زمین ؛  

 

 

 

 

   

امیدوارم آقای آدینه پور راضی شده باشید  

 

 

ضمنا آقای لایق از ماه گرفتگی دیشب عکس گرفته اند که هر وقت فرستادند در وبلاگ قرار می دهم

بازی و سرگرمی

 

 

بازی های فکری  

 

 

۱ - کد داوینچی   

 

 

 

 

 

 ۲- پازل  

 

  

 

 

 

توصیه می کنم دومی را حتما بگیرید  

من آن را در ۳ دقیقه انجام دادم ببینم کی می تونه رکورد منو بشکنه