sutern rings

sutern rings

در جستجوی دانش
sutern rings

sutern rings

در جستجوی دانش

نجوم


ستاره‌شناسان مدعی وجود قمر دوم برای زمین شدند
16 مرداد 1390 - برخی ستاره‌شناسان در بررسی‌های خود مدعی شده‌اند که زمین در ابتدا از دو قمر برخوردار بوده تا اینکه یکی از آنها با دیگری برخورد کرده است.

برخی ستاره‌شناسان در بررسی‌های خود مدعی شده‌اند که زمین در ابتدا از دو قمر برخوردار بوده تا اینکه یکی از آنها با دیگری برخورد کرده است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در نتیجه این برخورد بزرگ، کره زمین با یک قمر تقریبا بی‌قرینه بزرگ تنها مانده است.

دانشمندان نجوم دانشگاه کالیفرنیا در سانتاکروز، این سناریو را برای توضیح چرایی پرتپه‌تر بودن سوی دیگر ماه نسبت به چهره‌ای که ما همیشه از زمین مشاهده می‌کنیم، ارائه کرده‌اند.

این نظریه که در مقاله‌ای در مجله «نیچر» ارائه شده با مدل‌های رایانه‌یی از چگونگی رویداد این واقعه و تصویری از قمر بزرگتر که به قمر کوچکتر اصابت کرده، تکمیل شده است.

کارشناسان خارجی این نظریه را منطقی خوانده‌، اما هنوز نظر قطعی خود را در مورد آن اعلام نکرده‌اند.

این رویداد احتمالا حدود 4.4 میلیارد سال پیش، مدتها قبل از وجود هرگونه نشانه حیات بر روی زمین اتفاق افتاده است.

طبق این سناریو این دو قمر، جوان بوده و 100 میلیون سال پیش از برخورد یک سیاره بزرگ با زمین به وجود آمده بودند. هر دو قمر دور زمین چرخیده و تقریبا با هم در کهکشان رشد کرده بودند که در آن زمان قمر کوچکتر در پشت خواهر بزرگتر خود حرکت می‌کرده است.

قمر کوچکتر طبق این مطالعات از وزن کمی برخوردار بوده و دومی سه برابر عریض‌تر و 25 برابر سنگین‌تر بوده است. گرانش قمر بزرگتر به قدری قوی بود که مقاومت جسم کوچتر را شکسته و آن را به سوی خود جذب کرده است.

دانشمندان سرعت برخورد قمر کوچکتر با ماه را حدود 800 کیلومتر بر ساعت تخمین زده‌اند که در مقایس کهکشانی، سرعت آرامی به شمار می‌رود. از این رو در پی این برخورد، سنگها و تکه‌های قمر کوچکتر در فضا پراکنده شده و آسیبی به قسمتهای دیگر ماه نرسانده‌اند.

منبع: ایسنا

کره مریخ به بالاترین درجه درخشش دراسمان شب در 5 شهریور خواهد رسید
اون به اندازه کره ماه تمام بزرگ با چشم غیر مسلح به نظر خواهد رسید
این وقتی است که در روز 5 شهریور کره مریخ به فاصله 634 مایلی خود به زمین میرسد.
حتما در راس ساعت 12:30 بعد از ظهر ( نیمه شب) آسمان را تماشا کنید
به نظر خواهد رسید که آسمان دو ماه دارد !!!
این امر 1200 سال دیگر دوباره اتفاق خواهد افتاد

این لحظه را با دوستان خود شریک شوید زیرا هیچکس زنده ای دوباره این اتفاق را نخواهد دید

باز چند روز پیش، ایمیلی به دستم رسید که حاوی متن بالا بود. بار اول نیست که چنین نامه هایی بین دوستان و آشنایان در جاهای مختلف ( و در سراسر دنیا با زبانهای گوناگون) رد و بدل می شود. چند سال پیش نیز (1383) همین هیاهو راه افتاد و آخرش هم خبری از دو ماه در آسمان نشد!

داستان به تابستان سال 1382 بر می گردد. منجمان آماتور (و البته همه علاقمندان به پدیده های سماوی) در سراسر دنیا منتظر پدیده ای نادر بودند که 5 شهریور همان سال رخ داد. قضیه از این قرار بود که سیاره مریخ به نزدیکترین فاصله خود از زمین طی سالهای اخیر می رسید، یعنی دقیقا 55,758,006 کیلومتر!. این کمترین فاصله بین این دو سیاره است که از 24 سپتامبر 57617 قبل از میلاد مسیح رخ داده بود. در آن سال مریخ از ,55,718,000 کیلومتری زمین گذشت. ( نه فاصله 634 مایلی!)

مدار مریخ ( و البته همه سیارات) بیضی است که خورشید در کانون آن قرار دارد. اما این بیضی ها، دقیقا به یک شکل به دور خورشید قرار نگرفته اند. بنابراین فاصله بین سیارات منظومه، کم و زیاد می شود. مثلا و البته بطور تقریب، مریخ در بیشترین فاصله از زمین حداکثر 399,000,000 کیلومتر و در نزدیکترین حالت 56,000,000 کیلومتر فاصله می گیرد که اختلاف بین این دو حدود 343,000,000 کیلومتر است!.

این تغییر فاصله باعث افزایش زاویه دید و در نتیجه بزرگتر دیده شدن جسم( مریخ) می گردد. تصویر زیر که بصورت ترکیبی تهیه شده، نشان می دهد که قطر ظاهری مریخ ( همان زاویه دید) چطور از بهمن سال 1373 (فوریه 1995) تا شهریور 1382 ( آگوست 2003) افزایش یافته است.

اندازه ظاهری اجرام را در آسمان بر حسب زاویه قوسی اندازه می گیریم. مثلا قطر ظاهری خورشید تقریبا نیم درجه قوسی یا به اختصار و بنابر ادبیات رایج بین منجمان، نیم درجه (تقریبا 0.53 درجه) است. قطر ( ظاهری) ماه نیز تقریبا همین قدر است( و به همین دلیل است که گاهی شاهد خورشید گرفتی کلی هستیم!).

در تصویر بالا، قطر ظاهری مریخ در بهمن 1373 از 0.00385 درجه قوسی ( 13.86 ثانیه قوسی) به 0.006975درجه قوسی (25.11 ثانیه قوسی) در شهریور 1383 رسیده است، یعنی تقریبا دو برابر. یادتان باشد که هر درجه قوسی برابر 60 دقیقه قوسی و هر دقیقه قوسی برابر 60 ثانیه قوسی است. یعنی 1 درجه قوسی = 3600 ثانیه قوسی) ( این ثانیه قوسی، آن ثانیه نیست! و نباید آنرا با واحد اندازه گیری زمان اشتباه گرفت.)

پنجم شهریور امسال، مریخ به فاصله تقریبی 301,786,000 کیلومتر از زمین خواهد رسید که حتما از 55,758,006 کیلومتر سال 1383 بیشتر است! و بنابراین مریخ به هیچ وجه بزرگتر از چیزی که آن سال در آسمان دیده شد، نخواهد بود. بنابراین یا باید منتظر معجزه باشید و یا به هر ترتیبی که خود می دانید، به من اعتماد کنید.

در به وجود آمدن این شایعه هیچ فردی به اندازه خود کاربران ایرانی که این طور ایمیل ها را بدون ذکر منبع و توضیحات علمی می پذیرند مقصر نیستند. همانطور که در این چند سال اینچنین ادعاهایی تنها به شکل ایمیل بین کاربران دست به دست شده و هیچ اثری در وب سایتهای علمی از این پدیده یافت نمیشود. بنابراین آیا بهتر نیست که کاربران ایرانی جهت کسب اخبار علمی روز به منابع موثق موجود مراجعه کرده و اینگونه ایمیل ها را نادیده بگیرند؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد