sutern rings

sutern rings

در جستجوی دانش
sutern rings

sutern rings

در جستجوی دانش

سخن روز


برخی والدین امروزی، خود نیاز به تربیت دارند. 


در منزل دوستی بودم، پسر خانواده، که دانش‌آموز ابتدایی است، مشغول تکالیف درسی‌اش بود. زنگ منزل را زدند و پدر بزرگ خانواده از راه رسید. پدربزرگ با لبخند، یک جعبه مداد رنگی به نوه اش داد و گفت: این هم جایزۀ نمرۀ بیست نقاشی‌ات. پسر ده ساله، جعبۀ مداد رنگی را گرفت و تشکر کرد و چند لحظه بعد گفت: بابا بزرگ! باز هم که از این جنس‌های ارزون قیمت خریدی! الان مداد رنگی‌های خارجی هست که ده برابر این کیفیت داره.


مادر آن پسر با سرافرازی گفت: می‌بینید آقاجون؟ بچه‌های این دوره و زمونه خیلی باهوش هستند. اصلا نمی‌شه گول‌شون زد و سرشون کلاه گذاشت.


پدربزرگ چیزی نگفت. اما من برای شان توضیح دادم که این رفتار آن پسر نشانۀ هوشمندی نیست، همان طور که هدیۀ پدربزرگ برای گول زدن نوه‌اش نیست. پس از آن ماجرای خانم بزرگ پدرم را برای‌شان تعریف کردم.


آن زمان که من دانش‌آموز ابتدایی بودم، خانم بزرگ گاهی به دیدن‌مان می‌آمد و به بچه‌های فامیل هدیه می‌داد، بیشتر وقت‌ها هدیه‌اش تکه‌های کوچک قند بود.


بار اول که به من تکه قند داد یواشکی به پدرم گفتم: این تکه قند کوچک که هدیه نیست! پدرم اخم کرد و گفت: خانم بزرگ شما را دوست دارد هر چه برای‌تان بیاورد هدیه است.


وقتی خانم بزرگ رفت، پدر برایم توضیح داد که در روزگار کودکی او، قند خیلی کمیاب و گران بوده و بچه‌ها آرزو می‌کردند که بتوانند یک تکه کوچک قند داشته باشند. خانم بزرگ هنوز هم خیال می‌کند که قند، چیز خیلی مهمی است.


بعد گفت: ببین! قندان خانه پر از قند است، اما این تکه قند که ننه سارا داده با آنها فرق دارد، چون نشانۀ مهربانی و علاقۀ او به شماست. این تکه قند معنا دارد ، آن قندهای توی قندان فقط شیرین هستند اما مهربان نیستند.


وقتی کسی به ما هدیه می‌دهد، منظورش این نیست که ما نمی‌توانیم، مانند آن هدیه را بخریم، منظورش کمک کردن به ما هم نیست. او می‌خواهد علاقه‌اش را به ما نشان بدهد می‌خواهد بگوید که ما را دوست دارد و این، خیلی با ارزش است. این چیزی است که در هیچ بازاری نیست و در هیچ مغازه‌ای آن را نمی‌فروشند.


چهل سال از آن دوران گذشته است و من هر وقت به یادخانم بزرگ و تکه قندهای مهربانش می‌افتم، دهانم شیرین می‌شود، کامم شیرین می‌شود، جانم شیرین می‌شود.

ﻫﻤﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﭘﻮﻟﺪﺍﺭ ﺷﻮﻧﺪ ﻭﻟﯽ ﻫﻤﻪ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ "ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ" ﺷﻮﻧﺪ؛

ﭘﻮﻟﺪﺍﺭﯼ ﯾﮏ ﻣﻬﺎﺭﺗﻪ ﻭ ﺑﺨﺸﻨﺪﮔﯽ ﯾﮏ ﻓﻀﯿﻠﺖ!


ﻫﻤﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭﺱ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﻫﻤﻪ "ﻓﻬﻤﯿﺪﻩ" ﻧﻤﯽ ﺷﻮﻧﺪ؛ ﺑﺎﺳﻮﺍﺩﯼ ﯾﮏ ﻣﻬﺎﺭﺗﻪ ﺍﻣﺎ ﻓﻬﻤﯿﺪﮔﯽ ﯾﮏ ﻓﻀﯿﻠﺖ!


ﻫﻤﻪ ﯾﺎﺩ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﻫﻤﻪ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺯﯾﺒﺎ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﻨﻨﺪ؛

ﺯﻧﺪﮔﯽ ﯾﮏ ﻋﺎﺩﺗﻪ ﺍﻣﺎ ﺯﯾﺒﺎ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﯾﮏ ﻓﻀﯿﻠﺖ!!!

نظرات 17 + ارسال نظر
sepehr دوشنبه 9 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 01:10 ب.ظ http://www.msn10911fcb4.mihanblog.com

زیبا بود

هومن پنج‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 05:30 ق.ظ

سلام زنده بادآقای آل داود بهترین معلم.دنیا ممنون ازمطالب باارزشتون دلمون براتون تنگ میشه.

سارا هادوی پنج‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 04:05 ب.ظ

سلام آقای آل داود
امیدوارم که شاگرد های قدیمیتان را از یاد نبرده باشید 0:


به هر حال ممنون از اینکه همواره مطالب سایت را به روز میکنید و (حداقل) هوای شاگرد های سال جدید را دارید
با تشکر
شاکرد قدیمیتان : سارا هادوی

اریا صادقیان جمعه 13 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 08:23 ق.ظ

سلام اقای ال داوود بسیار متن زیبا و قشنگی بود .
من واقعا لذت بردم.

haniyeh شنبه 14 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 09:39 ب.ظ http://zaminepak.perseanblog.ir

سلام اقای الداود
ممنون از مطلب زیبایتان من از دانش اموزان پارسالتون هستم خیلی دلم برای ازمایشاتون و شخصیت تخیلی قلی تنگشده ممنون از زحماتی که در سال برامون کشیدین

سارا هادوی جمعه 20 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 07:43 ب.ظ

سلام اقای ال داود
ممنون از مطالب خوب و اموزنده تان
امیدوارم که مارا به یاد داشته باشید
با ارزوی موفقیت های فراوان در سال تحصیلی نو
دانش اموخته قدیمیتان :
سارا هادوی

محمد خرمدین شنبه 21 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 03:25 ب.ظ

سلام آقای آل داوود....دقیقا

پارسا مقبلی شنبه 21 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 09:29 ب.ظ http://parsamghl.blogfa.com

سلام آقای آل داوود امدم سلام عرض کنم و حال و احوالتون رو بپرسم

سازندگان پر تلاش یکشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 03:48 ب.ظ http://http://moallem75.blogfa.com/

سلام بسیار جالب وآموزنده بود با اجازه با ذکر منبع کپی کردم وبلاگ مفید وپر باری دارید من اغلب به وبلاگ شما سر می زنم واز مطالب خوبتان استفاده می کنم موفق باشید

خواهرزاده چهارشنبه 1 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 10:37 ب.ظ

بسیار عالی و عمیق بود. سپاس‌گزارم.

Sajjad Ramezani پنج‌شنبه 9 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 09:37 ق.ظ http://labkhandplus.blogfa.com

سلام استاد گرامی من سجاد رمضانی هستم دانش آموز کلاس ابن سینا دبستان امید ششم. امتحانی که برای تفکر و پژوهش گرفتید من آخرین نفری بودم که دادم به شما وتوی حیاط به شما دادم واقعا سخت بود میشه خواهش کنم نمرم رو توی اون امتحان برام یا ایمیل کنید یا در وبلاگم نظر بدید ممنون میشم.نمیخوام از خودم تعریف کنم ولی اون امتحان 12سوالی علوم رو دوازده شدم و ببخشید من میتونم شمارتونو داشته باشم؟

Sajjad Ramezani پنج‌شنبه 9 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 01:44 ب.ظ http://labkhandplus.blogfa.com

اگه میشه بعد از اینکه خوندین نظرمو تو وبلاگ نزارین

soroush seyyedi جمعه 10 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 08:16 ب.ظ

با سلام و عرضه خسته نباشید عرض شما معلم عزیز

من شاگرد شما در کلاس ابن سینا هستم و باید بگم که واقعا

وبلاگ خوبی دارین.

راستی من هرچی رمز عبور آزمون را میزنم میگوید رمز عبور

صحیح نمی باشد میشه منو راهنمایی کنید?

باشکر فراوان.

امیر برومند یکشنبه 12 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 07:30 ب.ظ

یاد پارسال بخیر آقای آل داوودازصمیم قلب آرزوی سربلندی برایتان آرزو دارم

یوسف شالو سه‌شنبه 14 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 03:31 ب.ظ

متن بسیا زیبایی بود
اما همه ی بچه های امروزی اینطوری نیستند

فرزاد نفیسی سه‌شنبه 21 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 09:43 ب.ظ

سلام معلم همیشه دوست داشتنی یادش بخیر چه دوران خوبی با هم داشتیم. از هر کی می پرسم دلش واستون تنگ شده . یه سر بزنین به دانش آموز های قدیمیتون. ممنون موفق باشین

مهدی خاکپور دوشنبه 27 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 02:53 ب.ظ

سلام نفیسی من دلم برای تو ودیگر هم کلاسی ها تنگ شده همچنین برای کلاس های تابستان دوست دارم دوباره در کلاس اقای ال داوود دوباره همه دور هم جمع شیم.

سلام دوست خوب و مهربان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد