شعر کامل میوه ی هنر(درخت بی بر)

در درس پانزدهم فارسی ششم ُشعری نغز و زیبا و دل نشین به نام «میوه ی هنر » از شاعر نامدارو پراحساس شادروان پروین اعتصامی آورده شده است که بسیاری ازدانش آموزان  آن را دوست دارند و حفظ می کنند.اکنون این شعر رابه صورت کامل  برای استفاده ی همکاران و دانش آموزان می آورم.شایان یادآوری است که این شعر در دیوان شعر ایشان با نام «درخت بی بر » آمده است.

 

 

پروین اعتصامی

آن قصه شنیدید که در باغ، یکی روز                    از جور تبر، زار بنالید سپیدار

کز من نه دگر بیخ و بنی ماند و نه شاخی            از تیشه ی هیزم شکن و اره ی نجار

این با که توان گفت که در عین بلندی                   دست قدرم کرد به ناگاه نگونسار

گفتش تبر آهسته که جرم تو همین بس             کاین موسم حاصل بود و نیست ترا بار

تا شام نیفتاد صدای تبر از گوش                  شد توده در آن باغ، سحر هیمه ی بسیار

دهقان چو تنور خود ازاین هیمه برافروخت           بگریست سپیدار و چنین گفت دگر بار

آوخ که شدم هیزم و آتشگر گیتی                        اندام مرا سوخت چنین ز آتش ادبار

هر شاخه‌ام افتاد در آخر به تنوری             زین جامه نه یک پود به جا ماند و نه یک تار

چون ریشه ی من کنده شد از باغ و بخشکید    در صفحه ی ایام، نه گل باد و نه گلزار

از سوختن خویش همی زارم و گریم                آن را که بسوزند، چو من گریه کند زار

کو دولت و فیروزی و آسایش و آرام                      کو دعوی دیروزی و آن پایه و مقدار

خندید براو شعله که از دست که نالی                  ناچیزی تو کرد بدینگونه تو را خوار

آن شاخ که سر بر کشد و میوه نیارد                    فرجام بجز سوختنش نیست سزاوار

جز دانش و حکمت نبود میوه ی انسان                ای میوه فروش هنر، این دکه و بازار

از گفته ی ناکرده وبیهوده چه حاصل              کردار نکو کن، که نه سودی ست ز گفتار

آسان گذرد گر شب و روز و مه و سالت               روز عمل و مزد، بود کار تو دشوار

از روز نخستین اگرت سنگ گران بود                   دور فلکت پست نمیکرد و سبکسار

امروز، سرافرازی دی را هنری نیست            می باید از امسال سخن راند، نه از پار

فراخوان مقاله برای نخستین همایش ملی انشا و نویسندگی با عنوان نگاهی نو به برنامه ی درسی انشا

فراخوان مقاله برای نخستین همایش ملی انشا و نویسندگی با عنوان نگاهی نو به برنامه ی درسی انشا
فراخوان مقاله برای نخستین همایش ملی انشا و نویسندگی با عنوان نگاهی نو به برنامه
گروه خبر کتابک

نخستین همایش ملی انشا و نویسندگی با همکاری گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادب، با عنوان «نگاهی نو به برنامه ی درسی انشا» و به همت پژوهشکده ی فرهنگ‌ پژوهی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری این همایش کمک به شکل‌گیری گفتمان ناظر بر ارتقای جایگاه انشا در برنامه ی درسی مدارس ایران است. شناسایی وضعیت موجود آموزش انشا در ایران، شناسایی راهکارهای ترویج نوشتن در سایر حوزه‌های یادگیری، معرفی راهکارهای نوین آموزش انشا، شناسایی عوامل مؤثر در آموزش انشا و شناسایی موانع توسعه ی نوشتن در ایران، از دیگر اهداف این همایش ذکر شده است.
محورهای شانزده‌ گانه ی نخستین همایش ملی انشا و نویسندگی عبارت‌اند از:

  • رویکردهای نوین در آموزش انشا
  • تربیت معلم و آموزش انشا
  • نقش مدیران در آموزش انشا
  • نقش برنامه‌‏های درسی در آموزش نوشتن
  • تنوع گونه‏‌های نوشتن در دنیای امروز
  • آسیب‏‌شناسی نگارش‏‌های دانشجویی و دانش‌‏آموزی
  • معرفی الگوهای ترویج انشانویسی
  • نگارش و زبان معیار و درست‌نویسی
  • نوشتن و نقش آن در تولید دانش؛ انشا و دانش‏‌های وابسته
  • نوشتن و ترجمه
  • نوشتن و نقش آن در توسعه ی مهارت‏های شهروندی در دنیای امروز
  • نوشتن و حوزه‌های مختلف یادگیری (ریاضی، علوم، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، فلسفه، علوم تربیتی و...)
  • پیش‌نیازهای آموزش انشا
  • استدلال، تفکر خلاق و نوشتن
  • رویکرد فرهنگی به موضوع نوشتن در ایران معاصر

دبیر علمی همایش ملی انشا و نویسندگی، دکتر احمد تمیم‌داری، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، و دبیر اجرایی آن نیز دکتر علیرضا صادقی، عضو هیئت علمی دانشکده ی فرهنگ‌پژوهی دانشگاه علامه طباطبایی است.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دانشگاه فرهنگیان، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی، شورای عالی آموزش‌ وپرورش، انجمن برنامه‌ریزی درسی ایران، پژوهشکده ی تعلیم و تربیت و ماهنامه ی انشا و نویسندگی، پشتیبان نخستین همایش ملی انشا و نویسندگی‌اند.

علاقه‌ مندان به شرکت در این همایش می‌توانند مقالات خود را تا تاریخ ۱۵ اسفند‌ماه ۱۳۹۲ به نشانی ensha@atu.ac.ir بفرستند.

زمان برگزاری این همایش روز چهارشنبه، ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳ و در محل پژوهشکده فرهنگ‌پژوهی دانشگاه علامه طباطبایی خواهد بود.

نشانی: تهران، خیابان کارگر جنوبی، چهارراه لشکر، پژوهشکدۀ فرهنگ‌پژوهی دانشگاه علامه طباطبایی.
تلفن دبیرخانه: ۵۵۴۱۱۷۴۹

ثبت‌نام آزمون ورودی دبیرستان‌های استعدادهای درخشان (تیزهوشان)

معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: ثبت‌نام آزمون ورودی دبیرستان‌های استعدادهای درخشان ۱۰ اسفند آغاز می‌شود.
به گزارش میگنا، محمد نستوه، معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در گفت‌وگو با فارس، در خصوص آزمون استعدادهای درخشان اظهار داشت: دستورالعمل آزمون ورودی دبیرستان‌های استعدادهای درخشان ارسال شده است و ثبت‌نام دانش‌آموزان از 10 تا 22 اسفند امسال انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه آزمون در روزهای 18 و 19 اردیبهشت 93 برگزار می‌شود، گفت: 18 اردیبهشت دانش‌آموزان ورودی پایه هفتم دوره اول متوسطه و 19 اردیبهشت هم دانش‌آموزان ورودی پایه اول دبیرستان دوره دوم متوسطه در آزمون شرکت می‌کنند.

بر اساس دستورالعملی که در تاریخ 8 بهمن 1392 به ادارات کل آموزش و پرورش استان¬ها ابلاغ شده است، ثبت نام اولیۀ داوطلبان آزمون ورودی پایۀ هفتم و پایۀ اول دورۀ دوم متوسطۀ مدارس استعدادهای درخشان، از روز شنبه مورخ10/12/92 تا تاریخ22/12/1392و ثبت نام داوطلبان آزمون ورودی رشتۀ ادبیات و علوم انسانی (پایۀ دوم دورۀ دوم متوسطه) مدارس استعدادهای درخشان، از روز شنبه مورخ 17/3/93 تا تاریخ 29/3/1393 انجام خواهد شد.

معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان افزود: سایر شرایط و ضوابط در دفترچه آزمون درج شده و به سراسر کشور نیز اعلام شده است.

اطلاعات بیشتر در خصوص مدارک، ضوابط و شرایط ثبت نام در قالب «دفترچة راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون» از تاریخ 3/12/92 از سوی ادارات کل آموزش و پرورش استانها و ادارات آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق منتشر و به اطلاع دانش آموزان گرامی و اولیای آنان خواهد رسید.

فارسی را پاس می داریم(کارنمای دانش آموزان ادب دوست )3

 

با سلام به دانش آموزان عزیزم و سپاس فراوان ازآنان که از هفته ی دوم دی ماه تاپایان هفته ی اول بهمن ،با حفظ بیت و یا شعری کامل و  آوردن کتاب های شعریا یادداشت های خویش،اشتیاق خود را به فرهنگ و ادب فارسی نشان می دهند و دوستانشان را با

گل های گلزار ادب واندیشه ی شاعران و نویسندگان ایران زمین آشنا می سازند.امید که همواره این شعله ی شور و شوق  پابرجا بماند.

در هفته های گذشته شعرها و بیت های تازه ای در کلاس ها خوانده شد که به صورت کوتاه از آن ها یاد می شود.از دوستانی که نام شان راز قلم انداخته ام ،پوزش می طلبم.

درشمس توس این داتش آموزان یک یا چند بار شعرهایی را  خوانده اند.

برای مطالعه ی کامل گزارش ادامه مطلب را کلیک کنید

ادامه نوشته

آمادگی برای شرکت در آزمون مدارس تیزهوشان ونمونه- برای ششمی ها(2)

موصوف وصفت

اسمي را كه همراه آن صفتي آمده باشد «موصوف» مي‌گوييم موصوف يعني «وصف شده» و در جمله‌ي «باد بهاری وزید.» كلمه‌ي «باد» اسم است و «بهاری» صفتي است كه درباره‌ي آن توضيح مي‌دهد. به ترکیب اسم و صفت، «موصوف و صفت» یا «ترکیب وصفی» می‌گویند.


نکته‌ی1: در زبان فارسي صفت بيشتر به دنبال اسم مي‌آيد و در اين حال اسم و صفت با كسره(-ِ) یا «ی» به هم مربوط مي‌شوند. مانند: درختانِ سبز، ناله‌ی موزون

نکته‌ی2: گاهي ممكن است صفت پيش از اسم واقع شود در اين حالت ديگر به آخر اسم يا صفت، كسره (ـِ) یا «ی» اضافه نمي‌شود. مانند:

سبز قامت        قامتِ سبز

سپید رود        رودِ سپید

البته كلمات «سبز قامت» و «سپید رود» در اينجا يك كلمه‌ي مركّب هستند.

موصوف (اسم)

صفتِ مفرد

موصوف و صفت

درخت

سبز

درختِ سبز

درختان

سبز

درختانِ سبز

نکته‌ی2: موصوف چه مفرد باشد و چه جمع، صفت آن هميشه مفرد مي‌آيد مثلاً:

 چگونه  موصوف و صفت (ترکیب وصفی) را بشناسيم؟

راه اوّل: اگر «كسره» یا «ی» بين تركيب وصفي (موصوف و صفت) را برداريم و به آخر آن «است» اضافه كنيم، جمله داراي معني است.

بادِ بهاری        باد، بهاری است.

بوی خوش           بو، خوش است.

راه دوّم: به صفت مي‌توانيم «تر» و «ترين» اضافه كنيم اما به اسم نمي‌شود «تر» و «ترين» اضافه كرد.

زیبا        زیباتر ، زیباترین («زیبا» صفت است.)

چهره        چهره تر ، چهره ترین (از نظر معنی درست نیست پس«چهره»اسم است.)

راه سوم : در پایان یک ترکیب «ویرگول» می‌گذاریم و کلمه‌ی دوم را تکرار می‌کنیم و پس از آن فعل «است» را قرار می‌دهیم؛ اگر جمله‌ی حاصل از لحاظ مفهوم درست باشد، آن ترکیب موصوف و صفت است.

ناله‌ی موزون         ناله‌ی موزون، موزون است. (مفهوم جمله درست است پس ترکیب وصفی است.)

باد ربیع             باد ربیع ،ربیع است.(مفهوم جمله درست نیست پس ترکیب اسم واسم یا اضافی است.)

راه چهارم : موصوف معمولا «ی» می‌پذیرد مثلا در ترکیب وصفی «درختِ سبز» می‌توانیم بگوییم «درختی سبز». اما در ترکیب اضافی، اسمی که پیش از اسم یا ضمیر می‌آید، «ی» نمی‌پذیرد.مثلا در ترکیب «درختِ باغ» نمی‌توانیم بگوییم «درختی باغ».

منبع :درس - آزمون فارسی ششم دبستان

مؤلف :جواد فتح آبادی

آمادگی برای شرکت در آزمون‌های ورودی مدارس نمونه و مراکز استعدادهای درخشان و المپیادهای ادبی و مسابقات علمی

موفق باشید

تبریک میلاد خجسته ی پیامبر اکرم (ص ) و امام صادق(ع)

میلاد خجسته ی پیامبر اکرم ،حضرت محمد (ص )،رسول مهر و رحمت  و امام جعفرصادق(ع) بر شما مبارک باد

چند پیامک زیبا تقدیم شماودانش آموزان عزیز ،البته آن ها می توانند بخوانند و لذت ببرند و در مشاعره با دوستانشان از شعرها استفاده کنند.

زیبا غزل دفترعشق است محمد-

برفرق فلک افسر عشق است محمد-

دروسعت هفت آسمان هستی-

رخشنده ترین اختر عشق است محمد

امشب سخن از جان جهان باید گفت
توصیف رسول انس و جان باید گفت

در شام ولادت دو قطب عالم
تبریک به صاحب الزمان باید گفت

ماه فرو ماند از جمال محمد

سرو نباشد به اعتدال محمد

قدر فلک را کمال و منزلتى نیست 

 در نظر قدر با کمال محمد. ..

بر لبهایتان گل خنده همواره شکوفا باد

آمادگی برای شرکت در آزمون مدارس تیزهوشان ونمونه- برای ششمی ها

آموزش وآزمون مهارت های  زبان فارسی ویژه ی ششم دبستان

مطالبی که  ازاین پس در این بخش می آبد نکات تکمیلی دستوری ونکته های زبانی است که به منظورافزایش دانسته هاو آمادگی ششمی ها برای شرکت در آزمون مدارس تیزهوشان ونمونه ارائه می شود.علاوه برنکته ها ،آزمون ها و ارزشیابی هایی نیزدر نظر گرفته شده که به تدریج  پیشکش می گردد. منبع اصلی کتاب تالیفی نویسنده است .

بیش‌تر بدانیم (۱)

می دانید که نهاد بخشی از جمله است که درباره‌ی آن خبر می‌دهیم و گزاره همان قسمت خبر است که درباره‌ی نهاد توضیح می‌دهد.فعل همیشه در قسمت گزاره است

در حالت معمولی، در جمله‌های فارسی نهاد در ابتدای جمله قرار می‌گیرد و چنین الگوهایی دارد.

نهاد + فعل

نهاد + ....... + فعل

نکته‌ی۱: گاهی برای تاکید روی مفهوم یا کار خاصی، نویسنده ممکن است نهاد را در ابتدای جمله نیاورد. این کتاب را احمد آورده است.

نکته‌ی ۲: قید زمان می‌تواند پیش از نهاد آورده شود. دیروز عصر بچّه‌ها به دیدن مسابقه  ی کشتی رفتند.

نکته ی ۳:گاهی در شعر یا برخی جمله‌ها جای نهاد تغییر می‌کند و در اوّل نمی‌آید مثلا در مصراع :باز به گردون رسید، ناله‌ی هر مرغ زار

که اگر آن را مرتب کنیم جمله چنین می‌شود : ناله‌ی هر مرغ زار باز به گردون رسید. که ناله‌ی هر مرغ زار «نهاد» و بقیه‌ی جمله «گزاره» است.

۱. نهاد، اسم یا گروه اسمی‌آست.

گروه اسمی، اسم یا صفتی است که پیش یا پس از اسم می‌آید.  

این کتاب / ارزشمند است.

دانش آموزان کوشا / سازندگان فردای جامعه هستند.

۲.نهاد یا گزاره ممکن است یک یا چند کلمه باشند.

نهاد

گزاره

برادرم

آمد

برادرم

چند دقیقه‌ی پیش با دوستش به مدرسه آمد.

برادربزرگم

چند دقیقه‌ی پیش دوچرخه‌اش را به خانه آورد.

3. گاهی نهاد جمله حذف می‌شود.

بر درختی نشست در راهی  چه کسی؟ می توانیم بگوییم : او (نهاد حذف شده است.)

درس - آزمون فارسی ششم دبستان

مؤلف :جواد فتح آبادی

آمادگی برای شرکت در آزمون‌های ورودی مدارس نمونه و مراکز استعدادهای درخشان و المپیادهای ادبی و مسابقات علمی

· توضیح و بررسی مفاهیم و نکته های اساسی هر درس

· تدریس و توضیح نکته های زبانی، دستوری، نگارشی و آرایه‌های ادبی

· آزمون‌های درک مطلب و پرسش‌های چهار گزینه‌ای درس به درس

آزمون‌های جامع موضوعی منطبق با آزمون‌های مدارس نمونه و تیزهوشان به همراه پاسخ های کلیدی و تشریحی پرسش‌های منتخب

درصورت تمایل برای دریافت کتاب تماس بگیرید.

انتشارات امید مهر -آقای دلقندی

تلفن : 09151710360 – 8786314 - 0511

موفق باشید.

 

 

 

آمادگی برای مشاعره 3

با سلام و عرض تسلیت شهادت امام رضا (ع) شعرهای زیر را تقدیمتان می کنم که در باره ی امام مهربانی ها و مهر توس حضرت رضا علیه السلام است.امید که دست های نیازتان پراز شکوفه های  اجابت باد.

شعر زیبای مریم سقلاطونی در باره ی امام هشتم (ع)

گنبدت از هر کجای شهر سوسو می کند

دست هر آشفته ای را پیش تو رو می کند

در لباس خادمان مهربانت، آفتاب

صبح ها، صحن حرم را آب و جارو می کند

ماه هر شب کنج بست "شیخ حر عاملی"

یاد معصومیت آن بچه آهو می کند

یاد معصومیت آن بچه آهو ...یاد تو

کوچه های شهر را لبریز "یا هو " می کند

باد، هم مثل نگهبان درت... بدو ورود

غصه را از شانه های خسته، پارو می کند

عطر نابی می وزد از کوچه باغ مرقدت

هر که می آید حرم ... این عطر را بو می کند

×××

...خادمی می گفت که... آقا به وقت بدرقه

دست زائر را پر از گل های شب بو می کند

متن شعر زيباي شادروان قيصر امين پور در وصف امام رضا(ع)

چشمه‌هاي خروشان تو را مي‌شناسند
موج‌هاي پريشان تو را مي‌شناسند

پرسش تشنگي را تو آبي، جوابي
ريگ‌هاي بيابان تو را مي‌شناسند

نام تو رخصت رويش است و طراوت
زين سبب برگ و باران تو را مي‌شناسند

از نشابور بر موجي از «لا» گذشتي
اي كه امواج طوفان تو را مي‌شناسند

اينك اي خوب، فصل غريبي سر آمد
چون تمام غريبان تو را مي‌شناسند

كاش من هم عبور تو را ديده بودم
كوچه‌هاي خراسان، تو را مي‌شناسند

التماس دعا

دقیقه و درنگ:نکاتی در باره ی اهمیت و چگونگی آموزش بند نویسی در پایه ی سوم

 

وعده داده بودم در ادامه ی مطالب سال پیش ،در چند نوشتار نگاهی به کتاب های فارسی دبستان داشته باشم وبه برخی عنوان های مورد نظر  فارسی بپردازم .اینک نکاتی را در باره ی موضوع زیر می نگارم .امید که در آموزش نگارش به کار معلمان و مدرسان کتاب فارسی دوم تا ششم بیاید.

نکاتی در باره ی اهمیت و چگونگی آموزش بند نویسی در پایه ی سوم

دوستان و همکارانی که احتمالا  نقد وبررسی های پیشین  را ندیده اند می توانند ازبخش موضوعات وب استفاده کنند.امید که نقد و نظرها و پیشنهادها به افزایش سطح کیفی کتاب های درسی در محتوا و وضع ظاهری و فیزیکی آن و آموزش ها بینجامد و به همکاران و مولفان بهره رساند.

 

آموزش بندنویسی به عنوان یک فعالیت پایه برای نگارش و انشا از اهمیت زیادی برخوردار است.چرا که هنگامی که دانش آموز یک بند را می نویسد،انگارانشایی را در مقیاس کوچک تر تمرین می کند.

*تفکر در باره ی موضوع و درک آن

*رعایت انسجام در بند و بین جمله ها

*خارج نشدن از موضوع وتمرکز بر آن

*رعایت آیین نگارش و کاربرد نشانه های نقطه گذاری

*درست نویسی کلمه ها و جمله ها

*رعایت تمیزی وخوانایی

همه از نکاتی است که در بند نویسی و انشا باید رعایت شود.اما دست یابی به این اهداف و سطح نوشتن نیازمند انجام فعالیت ها وکسب مهارت های پایه است که شامل موارد زیر است.

1.      داشتن دانش کافی در باره ی موضوع بند

2.      برخورداری  از واژگان پایه ی کافی (شنیداری ،گفتاری،خوانداری و نوشتاری) متناسب با پایه ی تحصیلی

3.      کسب مهارت های نوشتاری پایه (شناخت حروف ونشانه ها ،دانش ترکیب نشانه ها وساخت واژه،تبدیل جمله های گفتاری به نوشتاری ،تشخیص نظم منطقی بین تصاویرمرتبط و جمله های مربوط به یک داستان تصویری وبند)و...

پیشنهادهایی برای توفیق بیش تر در بند نویسی

1.ابتدا از پدیده هاو وسایل آشنابرای نوشتن بهره ببرید.تجربه ی مستقیم دانش آموز و فرصت دستکاری و مشاهده ی یک وسیله یا  پدیده این امکان را به او می دهد تا شناخت بیش تری کسب کندِ؛جمله های بیش تری برزبان آورد و قدرت انتخاب واژگان افزون تری داشته باشد.میوه ها ،گیاهان ،اسباب بازی ها ،وسایل شخصی وآموزشی از این نوع هستند.

2.نخست به صورت شفاهی بیان کنندودر صورت امکان ضبط شود تا فرصت بررسی و اصلاح وجود داشته باشد سپس نوشته شود.

3.جمله ها روی برگه(فیش ) یا مقوا نوشته شود تا  جابه جایی جمله ها وویرایش دربررسی مجدد به راحتی صورت گیرد و نیازی به خط خوردگی وپاک نویس نباشد تا کارنوشتن را برای مبتدیان دشوارنسازد.

4.بهتر است ابتدا نمونه ای درکلاس و با نظارت معلم انجام شود و آموز گار اطمینان یابد بچه ها روش بند نویسی را آموخته اند.

در کلاس های هوشمند استفاده از اسلاید های نمایشی (پاور پوینت )کار آموزش را آسان تر می کند.

منتطر دریافت نظرهاو تجربه های ارزشمند شما هستم .موفق باشید.

تسلیت رحلت پیامبر اکرم (ص)امام حسن مجتبی (ع)و امام رضا(ع)

هوای گنبد خضرا هوای صحن بقیع
صفای شهر پیمبر صفای صحن بقیع
شده مسبب اینکه دوباره بنشینم
غزل غزل بسرایم برای صحن بقیع

**********

رحلت پیامبر رحمت  و مهرحضرت محمد (ص) .امام حسن مجتبی(ع)وشمس توس حضرت امام رضا ۰(ع)

برشماپیروان و شیفتگان خاندان محمدی(ص)تسلیت باد

مهرت به کائنات برابر نمی شود

داغی ز ماتم تو فزونتر نمی شود

از داغ جانگداز تو ای گوهر وجود

سنگ است هر دلی که مکدر نمی شود