نامه ای از آبراهام لینکلن به معلم پسرش
به پسرم درس بدهید او باید بداند که همهٔ مردم عادل و صادق نیستند، اما به پسرم بیاموزید که به ازای هر شیاد، انسان صدیقی هم وجود دارد. به او بگویید، به ازای هر سیاستمدار خودخواه، رهبر جوانمردی هم یافت میشود. به او بیاموزید که در ازای هر دشمن، دوستی هم هست.
میدانم وقت میگیرد، اما به او بیاموزید اگر با کار و زحمت، یک دلار کسب کند، بهتر از آن است که جایی روی زمین پنج دلار بیابد. به او بیاموزید که از باختن پند بگیرد؛ از پیروز شدن لذت ببرد.
او را از غبطه خوردن بر حذر دارید. به او نقش و تأثیر مهم خندیدن را یادآور شوید. اگر میتوانید به او نقش موثر کتاب در زندگی را آموزش دهید. به او بگویید تعمق کند، به پرندگان در حال پرواز در دل آسمان دقیق شود. به گلهای درون باغچه و زنبورها که در هوا پرواز میکنند، با دقت نگاه کند.
به پسرم بیاموزید که در مدرسه بهتر این است که مردود شود، اما با تقلب به قبولی نرسد. به پسرم یاد بدهید با ملایمها، ملایم و با گردن کشها، گردن کش باشد. به او بگویید به عقایدش ایمان داشته باشد، حتی اگر همه بر خلاف او حرف بزنند.
به پسرم یاد بدهید که همهٔ حرفها را بشنود و سخنی را که به نظرش درست میرسد انتخاب کند.
ارزشهای زندگی را به پسرم آموزش دهید. اگر میتوانید به پسرم یاد بدهید که در اوج اندوه تبسم کند. به او بیاموزید که از اشک ریختن خجالت نکشد.
به او بیاموزید که میتواند برای فکر و شعورش مبلغی تعیین کند، اما قیمت گذاری برای دل بی معناست. به او بگویید که تسلیم هیاهو نشود و اگر خود را بر حق میداند پای سخنش بایستد و با تمام قوا بجنگد.
هنگام تدریس با پسرم ملایمت به خرج دهید، اما از او یک نازپرورده نسازید. بگذارید که شجاع باشد. به او بیاموزید که به مردم اعتقاد داشته باشد. توقع زیادی است، اما ببینید که چه میتوانید بکنید، پسرم کودک کم سال بسیار خوبی است.
معرفی سایت مرکز زلزله نگاری کشور
ردیف | زمان وقوع به وقت محلی | عرض جغرافیایی | طول جغرافیایی | عمق | بزرگی | توضیحات | تعداد ایستگاهها | دریافت فایل |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
۱ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۸:۵۷:۴۳.۶ | ۲۹.۹۵ N | ۵۷.۶۸ E | ۱۲ | ۳.۱ | گلباف، کرمان | ۴ | شکل موج |
۲ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۸:۳۰:۲۸.۸ | ۳۵.۳۲ N | ۴۶.۷۲ E | ۱۰ | ۲.۲ | شوئیشه، کردستان | ۳ | شکل موج |
۳ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۸:۲۹:۲۸.۵ | ۳۵.۳۴ N | ۴۶.۷۲ E | ۱۰ | ۲.۲ | شوئیشه، کردستان | ۳ | شکل موج |
۴ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۸:۱۷:۵۱.۴ | ۳۷.۸۰ N | ۴۷.۱۷ E | ۲۰ | ۲.۲ | شربیان، آذربایجان شرقی | ۳ | شکل موج |
۵ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۸:۰۸:۳۷.۱ | ۳۴.۰۲ N | ۴۸.۴۴ E | ۱۰ | ۱.۵ | اشترینان، لرستان | ۵ | شکل موج |
۶ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۷:۴۴:۴۱.۲ | ۳۷.۴۹ N | ۵۷.۵۵ E | ۱۰ | ۱.۶ | بجنورد، خراسان شمالی | ۳ | شکل موج |
۷ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۷:۰۶:۵۱.۷ | ۳۷.۲۰ N | ۵۴.۴۴ E | ۱۰ | ۳.۲ | انبار الوم، گلستان | ۷ | شکل موج |
۸ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۶:۱۰:۲۴.۲ | ۳۲.۰۱ N | ۵۵.۵۲ E | ۲۰ | ۲.۳ | بافق، یزد | ۵ | شکل موج |
۹ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۶:۰۵:۱۸.۴ | ۳۵.۰۷ N | ۵۸.۸۶ E | ۱۰ | ۲.۱ | فیض اباد، خراسان رضوی | ۷ | شکل موج |
۱۰ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۵:۳۶:۴۶.۱ | ۳۶.۴۳ N | ۵۱.۵۱ E | ۱۲ | ۲.۲ | پول، مازندران | ۶ | شکل موج |
۱۱ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۵:۱۲:۱۳.۷ | ۳۳.۱۷ N | ۵۶.۲۱ E | ۶ | ۲.۴ | رباط پشت بادام، یزد | ۶ | شکل موج |
۱۲ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۵:۱۲:۱۳.۰ | ۳۳.۱۱ N | ۵۶.۱۳ E | ۵ | ۲.۵ | رباط پشت بادام، یزد | ۶ | شکل موج |
۱۳ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۴:۴۲:۳۵.۱ | ۳۸.۰۱ N | ۴۷.۹۲ E | ۱۹ | ۲.۱ | نیر، اردبیل | ۴ | شکل موج |
۱۴ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۴:۲۸:۲۶.۲ | ۳۵.۹۷ N | ۴۹.۳۷ E | ۵ | ۱.۴ | ضیا آباد، قزوین | ۴ | شکل موج |
۱۵ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۴:۲۷:۵۹.۰ | ۳۸.۵۹ N | ۴۶.۷۱ E | ۱۷ | ۲.۱ | ورزقان، آذربایجان شرقی | ۶ | شکل موج |
۱۶ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۴:۱۸:۰۹.۰ | ۳۰.۶۸ N | ۵۶.۳۶ E | ۵ | ۱.۸ | یزدانشهر، کرمان | ۴ | شکل موج |
۱۷ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۴:۱۳:۳۹.۰ | ۳۲.۲۲ N | ۵۵.۵۶ E | ۵ | ۱.۸ | ساغند، یزد | ۴ | شکل موج |
۱۸ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۳:۵۷:۳۲.۷ | ۳۱.۷۳ N | ۵۵.۷۷ E | ۲۰ | ۱.۸ | بهاباد، یزد | ۶ | شکل موج |
۱۹ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۳:۴۳:۱۲.۳ | ۳۱.۷۷ N | ۵۵.۴۲ E | ۸ | ۲.۲ | بافق، یزد | ۸ | شکل موج |
۲۰ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۳:۴۲:۲۸.۸ | ۳۲.۱۳ N | ۵۱.۴۴ E | ۵ | ۱.۷ | طالخونچه، اصفهان | ۷ | شکل موج |
ردیف | زمان وقوع به وقت محلی | عرض جغرافیایی | طول جغرافیایی | عمق | بزرگی | توضیحات | تعداد ایستگاهها | دریافت فایل |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
۲۱ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۳:۲۳:۴۸.۰ | ۳۵.۵۹ N | ۴۹.۸۸ E | ۱۷ | ۲.۰ | بوئین زهرا، قزوین | ۶ | شکل موج |
۲۲ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۳:۰۹:۰۲.۲ | ۳۲.۳۵ N | ۵۹.۵۸ E | ۱۲ | ۱.۹ | سربیشه، خراسان جنوبی | ۶ | شکل موج |
۲۳ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۲:۵۶:۲۰.۴ | ۲۹.۴۷ N | ۵۷.۱۰ E | ۵ | ۱.۷ | رابر، کرمان | ۳ | شکل موج |
۲۴ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۲:۴۴:۳۶.۵ | ۲۹.۵۵ N | ۵۲.۳۰ E | ۷ | ۲.۸ | شیراز، فارس | ۵ | شکل موج |
۲۵ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۲:۳۴:۵۰.۷ | ۳۵.۳۱ N | ۵۰.۱۶ E | ۵ | ۱.۶ | رازقان، مرکزی | ۵ | شکل موج |
۲۶ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۱:۴۸:۲۹.۶ | ۳۲.۲۷ N | ۵۱.۸۴ E | ۱۲ | ۱.۹ | نصر آباد، اصفهان | ۸ | شکل موج |
۲۷ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۱:۴۷:۴۴.۹ | ۳۵.۳۲ N | ۵۰.۱۸ E | ۵ | ۱.۹ | رازقان، مرکزی | ۶ | شکل موج |
۲۸ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۱:۰۰:۳۲.۳ | ۳۰.۸۵ N | ۵۰.۳۳ E | ۱۰ | ۲.۷ | لنده، کهگیلویه وبویر احمد | ۹ | شکل موج |
۲۹ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۰:۰۷:۲۷.۰ | ۳۵.۷۳ N | ۴۹.۴۵ E | ۱۶ | ۱.۷ | آبگرم، قزوین | ۵ | شکل موج |
۳۰ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۰۸:۰۲:۴۸.۵ | ۳۸.۰۶ N | ۴۸.۰۳ E | ۵ | ۴.۰ | نیر، اردبیل | ۱۳ | شکل موج |
۳۱ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۰۶:۰۵:۲۷.۰ | ۳۵.۸۰ N | ۵۳.۰۶ E | ۱۶ | ۱.۵ | شهمیرزاد، سمنان | ۷ | شکل موج |
۳۲ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۰۵:۳۹:۲۳.۶ | ۳۶.۱۸ N | ۵۳.۲۶ E | ۱۲ | ۱.۵ | پل سفید، مازندران | ۸ | شکل موج |
۳۳ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۰۰:۲۵:۵۵.۹ | ۲۷.۷۹ N | ۵۳.۶۳ E | ۶ | ۲.۶ | خنج، فارس | ۷ | شکل موج |
۳۴ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۰۰:۲۰:۳۰.۰ | ۲۷.۷۹ N | ۵۳.۶۶ E | ۶ | ۲.۸ | خنج، فارس | ۵ | شکل موج |
۳۵ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۰۰:۰۱:۴۹.۴ | ۳۲.۲۴ N | ۴۹.۱۵ E | ۲۸ | ۲.۱ | لالی، خوزستان | ۷ | شکل موج |
۳۶ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۲۲:۲۲:۰۴.۰ | ۳۴.۶۶ N | ۴۷.۶۲ E | ۱۰ | ۱.۱ | سنقر، کرمانشاه | ۶ | شکل موج |
۳۷ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۲۲:۱۷:۴۷.۹ | ۳۰.۸۵ N | ۵۷.۴۴ E | ۲۷ | ۲.۹ | هجدک، کرمان | ۱۲ | شکل موج |
۳۸ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۲۱:۳۳:۰۵.۵ | ۳۳.۵۰ N | ۴۶.۳۰ E | ۷ | ۲.۸ | صالح آباد، ایلام | ۱۶ | شکل موج |
۳۹ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۹:۰۶:۲۳.۱ | ۳۴.۶۴ N | ۴۷.۶۵ E | ۱۰ | ۱.۰ | سنقر، کرمانشاه | ۴ | شکل موج |
۴۰ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۸:۵۰:۱۸.۶ | ۳۴.۶۶ N | ۴۷.۶۳ E | ۱۰ | ۱.۶ | سنقر، کرمانشاه | ۷ | شکل موج |
ردیف | زمان وقوع به وقت محلی | عرض جغرافیایی | طول جغرافیایی | عمق | بزرگی | توضیحات | تعداد ایستگاهها | دریافت فایل |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
۴۱ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۸:۲۷:۲۵.۱ | ۳۴.۶۳ N | ۴۷.۶۵ E | ۱۷ | ۱.۴ | صحنه، کرمانشاه | ۴ | شکل موج |
۴۲ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۸:۲۵:۴۵.۶ | ۲۷.۴۲ N | ۵۴.۸۱ E | ۱۴ | ۳.۶ | بستک، هرمزگان | ۷ | شکل موج |
۴۳ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۸:۱۲:۴۸.۸ | ۳۴.۶۵ N | ۴۷.۶۳ E | ۸ | ۳.۰ | سنقر، کرمانشاه | ۱۸ | شکل موج |
۴۴ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۷:۴۱:۱۱.۲ | ۳۴.۲۸ N | ۴۸.۳۳ E | ۱۸ | ۱.۱ | نهاوند، همدان | ۳ | شکل موج |
۴۵ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۷:۴۱:۰۵.۴ | ۳۲.۲۳ N | ۵۵.۵۰ E | ۸ | ۱.۸ | ساغند، یزد | ۵ | شکل موج |
۴۶ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۷:۳۵:۲۳.۹ | ۳۰.۸۸ N | ۵۱.۵۹ E | ۸ | ۲.۴ | سی سخت، کهگیلویه وبویر احمد | ۷ | شکل موج |
۴۷ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۵:۵۸:۵۵.۷ | ۳۲.۳۷ N | ۵۱.۰۱ E | ۱۲ | ۱.۸ | فرخ شهر، چهارمحال وبختیاری | ۸ | شکل موج |
۴۸ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۴:۲۸:۰۲.۵ | ۳۱.۶۷ N | ۵۵.۴۸ E | ۸ | ۲.۰ | بافق، یزد | ۶ | شکل موج |
۴۹ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۰۳:۱۰:۵۳.۹ | ۳۳.۸۴ N | ۴۵.۹۸ E | ۹ | ۱.۸ | زرنه، ایلام | ۷ | شکل موج |
۵۰ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۰۱:۳۸:۴۶.۱ | ۳۳.۱۵ N | ۵۹.۲۳ E | ۱۵ | ۲.۱ | آرین شهر، خراسان جنوبی | ۵ | شکل موج |
۵۱ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۲۱:۲۶:۵۵.۴ | ۳۸.۳۱ N | ۴۶.۸۲ E | ۱۲ | ۱.۶ | بخشایش، آذربایجان شرقی | ۵ | شکل موج |
۵۲ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۲۱:۲۵:۳۵.۸ | ۳۷.۰۸ N | ۵۸.۷۰ E | ۱۰ | ۱.۲ | قوچان، خراسان رضوی | ۵ | شکل موج |
۵۳ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۲۰:۲۷:۵۳.۹ | ۳۶.۵۹ N | ۵۳.۰۰ E | ۱۶ | ۱.۷ | ساری، مازندران | ۵ | شکل موج |
۵۴ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۲۰:۲۴:۳۲.۳ | ۳۶.۵۵ N | ۵۲.۹۸ E | ۲۱ | ۲.۲ | ساری، مازندران | ۸ | شکل موج |
۵۵ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۲۰:۱۸:۳۱.۴ | ۳۶.۲۴ N | ۵۲.۷۰ E | ۱۲ | ۱.۹ | مرزی کلا، مازندران | ۶ | شکل موج |
۵۶ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۲۰:۱۲:۴۱.۹ | ۳۶.۰۵ N | ۵۳.۰۷ E | ۱۹ | ۲.۲ | پل سفید، مازندران | ۱۰ | شکل موج |
۵۷ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۱۹:۲۴:۱۴.۸ | ۳۷.۶۶ N | ۵۸.۷۲ E | ۱۲ | ۱.۵ | باجگیران، خراسان رضوی | ۶ | شکل موج |
۵۸ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۱۸:۲۴:۳۰.۴ | ۳۳.۹۵ N | ۴۸.۸۴ E | ۱۶ | ۱.۸ | بروجرد، لرستان | ۵ | شکل موج |
۵۹ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۱۷:۱۹:۵۷.۳ | ۳۵.۰۱ N | ۴۶.۰۱ E | ۸ | ۲.۲ | Halubcah، عراق | ۴ | شکل موج |
۶۰ | ۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۱۷:۱۴:۱۲.۰ | ۲۶.۸۰ N | ۵۵.۸۰ E | ۱۶ | ۳.۱ | بندر لافت، هرمزگان | ۹ | شکل موج |
نابغه هایی که در کودکی کودن خوانده میشدند
- آلبرت اینشتین (AlbertEinstein) در کودکی دچار بیماری دیسلسیک بود. یعنی معنی و مفهوم
کلمات و عبارات را درست تشخیص نمی داد. معلم آلبرت اینشتین او را عقب مانده ذهنی، غیر
اجتماعی و همیشه غرق در رویاهای احمقانه توصیف می کرد، ضمنا وی دوبار در امتحانات کنکور
دانشگاه پلی تکنیک زوریخ مردود شد!
. توماس ادیسون (Thomas AlvaEdison) که معلمانش از آموزش او در مدرسه عاجز مانده بودند در
تمام طول تحصیل کم ترین نمره ها را از درس فیزیک می گرفت ولی همین شخص بعدها موفق شد
بیش از هزار وصد وپنجاه اختراع به جامعه بشریت عرضه کند که بیشتر آنها در زمینه علم فیزیک بوده
است!
. بتهون (Ludwig van Beethoven) معلم او می گفت در طول زندگیش “اوچیزی یاد نخواهد گرفت”
پیکاسو (Pablo Picasso) یکی از معروفترین نقاشان جهان بدون کمک و حضور پدرش که در زمان
امتحانات کنارش می نشست نمی توانست در درس هایش نمره قبولی کسب کند!
. هیلتون (Conrad NicholsonHilton) که مالک بیش از ۳۰۰هتل درسرتاسردنیاست در دوران کودکی
برای گذران زندگی مجبور بود کف سالنها و هتل ها را طی بکشد!
. جیمزوات (James Watt) که مخترع ماشین بخاربودفردی کودن توصیفش می کردند!
.
امیل زولا (Émile François Zola) نویسنده بزرگ فرانسوی دانش آموزی تنبل بودکه در مدرسه از درس
ادبیات معمولا نمره صفر می گرفت!
. بناپارت (Napoleon Bonaparte) مدرسه خود را با رتبه ۴۲ به عنوان یک دانش آموز غیر ممتاز ترک کرد!
پاستور (Louis Pasteur) در مدرسه یک محصل متوسط بود و در دوره لیسانس در درس شیمی بین
۲۲ نفر رتبه ۲۲ را کسب کرد!
سایت واژه یاب
شما با ورود به این سایت می توانید مفهوم و معنی لغت های مورد نیاز خود را در چندین لغت نامه جستجو کنید .
آشنا بودن با وسایل و ابزار آزمایشگاهی بخش مهمی از مهارت هایی است که برای هر فعالیت علمی و پژوهشی در زمینه شیمی به آن نیازمندید. در این جا اجمالاً با مهم ترین ابزارهایی که در فعالیت های علمی شیمی مورد استفاده قرار میگیرد آشنا میشوید. برای آشنا شدن با نحوه استفاده از هر کدام از این وسایل روی تصویر آن کلیک کنید.
نام | کاربرد | تصویر |
| از بشر استفادههای متنوعی میشود از جمله برای نگهداری و حمل و حرارت دادن مایعات و محلولها.
| |
بطری | بطری برای نگهداری و حفظ مواد جامد و مایع استفاده میشود. | |
آبفشان یک بطری پلاستیکی مجهز به یک لوله است که به وسیله آن لوله می توان محتوای بطری را به نقطه مشخصی پاشید. | ||
| چراغ بونزن برای حرارت دادن مواد استفاده میشود و با گاز بوتان کار میکند. | |
| این وسیله شیشهای برای اندازه گیری دقیق مایعات استفاده میشود.
| |
| بورت برای اندازه گیری دقیق مایعات و مخصوصاً در تیتراسیون کاربرد دارد. برای استقرار بورت از پایه بورت استفاده میشود
| |
بوته چینی برای حرارت دادن مقادیر کمی از مواد و رساندن آن به درجه حرارت خیلی بالا استفاده میشود. | ||
ارلن مایر (یا فلاسکِ ارلن مایر)
| ارلن مایر برای نگهداری، مخلوط کردن محلولها و حرارت دادن مواد به کار میرود. تخت بودنِ کف آن موجب میشود که مواد به آسانی به طور اتفاقی از آن بیرون نریزند و همچنین موجب میشود که گرم کردن مواد در آن به راحتی صورت گیرد. | |
ظرف تبخیر | همانطور که از اسم آن معلوم است برای حرارت دادن و بخار کردن مایعات کاربرد دارد. | |
بالنها در شکل های مختلف و برای استفادههای ساخته میشوند. پر کاربردترین بالن ها "بالن ته صاف" و بالن "ته گرد" است. از بالن برای حرارت دادن مایعاتی استفاده میشود که لازم است همه ان به طور یکنواخت گرم شود. بیشترین کاربرد بالن شیشهای در تقطیر مواد است. بالن حجمی هنگامی استفاده میشود که حجم مشخصی از مایع را در آزمایشی مورد استفاده فرار میدهیم. | ||
| برای انتقال مایعات | |
قیف بوخنر | قیف بوخنر معمولاً از سرامیک ساخته میشود و به وسیله آن مواد تحت خلاء بهتر و سریعتر صاف میشوند. | |
قیف جداکننده | قیفی است که برای جدا کردن مایعات از آن استفاده میشود. برای استفاده از این قیف حتماً باید از پایه و گیره برای نگهداری آن استفاده کرد. | |
| از این وسیله که در واقع یک قاشق بسیار ظریف و کوچک است برای برداشتن و جا به جا کردن مقادیر اندک مواد شیمیایی جامد استفاده میشود. به فارسی به نام های مختلفی مشهور است، مثلاً؛ کاردک و کفگیرک. پزشکان و داروسازان قدیمی ایرانی به چنین وسیلهای "مرهم کش" میگقتند. | |
گیره | گیرهها برای نگه داری وسایل شیشهای مورد استفاده متعدد دارد و در شکل های مختلف ساخته میشود. | |
هاون | هاون برای تبدیل جامدات به پودر استقاده میشود و معمولاً از جنس سرامیک است. اما از جنس شیشهای آن هم مورد استفاده قرار میگیرد. | |
ترازوهایی که در آزمایشگاه استفاده میشوند متنوعند؛ از جمله ترازوهای یک کفهای، دو کفهای و ترازوهای دیجیتال | ||
تنزیب – حوله کاغذی | پارچه تنزیب که پارچهای توری و از جنس نخ پنبهای است و حوله کاغذی در آزمایشگاه شیمی همیشه لازم است. | |
| پیپت در واقع لوله بسیار نازکی است که برای برداشتن و جا به جا کردن مقادیر بسیار کم مایع به کار میرود و در انواع پلاستیکی و شیشهای ساخته میشود. | |
میله همزن | میله همزن معمولاً از جنس شیشه است و برای هم زدن محلولها به کار میرود. | |
| قطره چکان ها شامل یک لوله شیشه ای با نوک باریک و یک حباب پلاستیکی ارتجاعی است.. | |
کاغذ صافی کاربرد فراوانی در آزمایشگاه های علمی دارد و به طور معمول برای جداسازی مواد جامد معلق در مایع به کار می رود و در شکل های متنوع ساخته میشود. | ||
چوب پنبهها | چوب پنبهها را قبلاً از پوسته رویی نوعی از درخت بلوط به دست میآوردند. امروزه چوب پنبههای لاستیکی جایگزین آن ها شده است. مورد استفاده آن بستن محکم دهانه ظروف است. | |
لوله آزمایش شاید پرکاربردترین وسیله آزمایشگاه شیمی باشد و برای مخلوط کردن، مشاهده، گرم و سرد کردن مواد و مقاصد بسیار دیگری مورد استفاده قرار میگیرد. بیشتر وقت ها نباید مستقیماً لوله آزمایش را با دست لمس کرد و باید برای حمل و نقل آن از "گیره لوله آزمایش" استفاده کرد. چون تهِ لوله آزمایش تخت نیست برای نگهداری آن از جا لولهای که وسیلهای است چوبی، پلاستیکی یا فلزی استفاده میشود. | ||
| دماسنج برای اندازه گیری دقیق درجه حرارت استفاده میشود. | |
سه پایه | سه پایه تقریباً همیشه در هنگام گرم کردن مواد مورد استفاده قرار می گیرد. | |
شیشه ساعت | شیشه ساعت معمولاً برای توزین یا جا به جا کردن جامدات استفاده میشود. | |
| این وسیله به صورت لولههای پیچیده و درون هم ساخته شده و به طور خاص برای جدا کردن مایعاتی که در هم حل شدهاند به وسیله تبخیر و تقطیر به کار میرود. |
پاسخ به سوال دانش آموزان در باره ی لایه های زمین
یکی از دانش آموزان کلاس ( آقای مهدی آیتی ) به جمله ی کتاب علوم ششم صفجه ی 33 معترض شد و از من توضیح خواست که به این وسیله پس از تحقیق در مورد لایه های زمین پاسخ می دهم
جمله ی کتاب : به خمیر کره و بخش جامد بالایی گوشته مجموعا گوشته بالایی می گویند
این جمله کاملا درست است زیرا در بررسی لایه های زمین گوشته را به دولایه تقسیم می کنند .
1 - گوشته ی بالایی ( شامل بخش جامد بالای گوشته و قسمت سست یا خمیری گوشته ) ضخامت گوشته ی بالایی در حدود 320 کیلومتر میباشد . که در حدود 70 کیلومتر شامل بخش جامد گوشته ی بالایی و 250 کیلومتر بخش سست کره یا خمیری گوشته است .
2 - گوشته ی زیرین که ازیر خمیر کره تا ابتدای هسته ی خارجی ادامه داشته و حالت آن جامد است . ضخامت این بخش در حدود 2550 کیلو متر است .
گوشته یا جُبّه به قسمتی از زمین گویند که در فاصله ۲۹۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دارد. گوشته حدفاصل بین پوسته و هسته میباشد. گوشته حالتی نیمه جامد دارد و مانند خمیر میباشد. گوشته اطراف هسته را فرا گرفتهاست، مواد سازنده گوشته: سیلسیم، اکسیژن، آهن، منیزییم، کلسیم.
از گوشته تودهای داغ و صعودکننده از ماگما منشأ میگیرد که به آن زبانۀ گوشته میگویند.
با تشکر از دوست خوب مرکوری آقای نوشادی بابت مطلب با ارزشی که در نظرات گذاشته اند .
امام حسین (ع) میفرمایند:خداوندا، تو آگاهی که آنچه انجام دادیم ، نه برای رقابت در کسب جاه و مقام بود و نه برای چیزهای پوچ و بیهوده دنیا، بلکه برای این بود که نشانه های راه دینت را ارائه دهیم و (مفاسد را) در شهرهای تو اصلاح کنیم تا بندگان مظلوم تو در امنیت و آسایش باشند و به احکام تو عمل کنند.
.
مسابقه کفشدوزک شماره 13
مسابقه کفشدوزک شماره 14
مسابقه کفشدوزک شماره 15
مسابقه کفشدوزک شماره 16
مسابقه کفشدوزک شماره 17
مسابقه کفشدوزک شماره 18
مسابقه کفشدوزک شماره 19
مسابقه کفشدوزک شماره 20