sutern rings

sutern rings

در جستجوی دانش
sutern rings

sutern rings

در جستجوی دانش

فیلم بسازید!

فیلم بسازید!


وقتی شما به یک سری عکس های مربوط به فعالیتی (که به سرعت از مقابل چشمهایتان عبور می کند) نگاه می کنید، به ذهن خطور می کند که تصاویر حرکت می کنند، شبیه آنچه که در سینما دیده اید.

 

شما می توانید این اثر را با نگاه کردن یک ماشین به نام "زوئتروپ" مشاهده کنید.

فیلم بسازید!

قبل از اینکه دستگاه زوئتروپ را بسازید، لازم است ١٣ عکس (که مراحل مختلف فعالیتی را نشان می دهد) تهیه نمایید. در زیر، عکس ها مربوط به برداشتن و سپس قرار دادن کلاه بر روی سر برای این منظور استفاده شده است.

 

توصیه می شود برای این فعالیت پژوهشی اولیاء محترم نیز کمک کنند.

 

وسایل مورد نیاز

مقوای رنگی، درب ظرف، ١٣ عکس مربوط به یک فعالیت، تعدادی دانه تسبیح متوسط، مداد، چسب مایع، کاتر، خط کش، قیچی، پرگار، دو قرقره خالی، نوار چسب رنگی

فیلم بسازید!

 

١- به کمک پرگار دایره ای به شعاع ١٢.٥سانتیمتر روی مقوا رسم کنید. دایره بزرگ را ببرید. شکل دایره قرقره را در مرکز دایره بزرگ رسم کنید.

فیلم بسازید!

٢- از یک بزرگتر بخواهید دایره قرقره را کمی کوچکتر ببرد، تا سوراخی ایجاد گردد، به طوری که قرقره کاملاً در سوراخ قرار گرفته و لق نزند.

فیلم بسازید!

٣- یکی از قرقره ها را به داخل در ظرف و قرقره دیگر را به بیرون آن بچسبانید. مداد را به داخل قرقره (ای که در بیرون درب قرار دارد) بچسبانید.

فیلم بسازید!

٤- یک نوار مقوایی به طول ٨١ سانتیمتر و پهنای ١١.٥سانتیمتر ببرید. شکاف های به پهنای ٠.٥سانتیمتر روی مقوا ایجاد کنید. فاصله شکاف ها ٥.٥سانتیمتر باشد. این کار را در سرتاسر مقوا تکرار کنید.

فیلم بسازید!

٥- ارتفاع این شیارها برابر ٤ سانتیمتر است. سعی کنید به کمک خط کش شیارها را منظم رسم کنید. تمام شیارها را ببرید.

فیلم بسازید!

٦- دو سانتیمتر از انتهای مقوای شیار دار را روی هم گذاشته و آنها را شکل استوانه (لوله) بچسبانید. به کمک نوار چسب، دایره کف را به استوانه مقوایی بچسبانید.

فیلم بسازید!

٧- عکس ها را ببرید تا به شکل مستطیل باریک درآید، و آنها را روی یک نوار مقوایی (به ابعاد ٧.٥*٨٠ سانتیمتر) بچسبانید. حدود ٢سانتیمتر در یک طرف مقوا خالی بگذارید.

فیلم بسازید!

٨- مقوا را به اندازه ٢سانتیمتر روی هم قرارداده و آن را به شکل استوانه بچسبانید. دقت کنید عکس ها به سمت داخل قرار گرفته باشند. این مقوا را داخل استوانه اولی قرار دهید. تعدادی مهره تسبیح داخل درب طرف بریزید.

فیلم بسازید!

٩- قرقره را داخل سوراخ ته استوانه فشار دهید. این کار باید به راحتی صورت گیرد. زوئتروپ اکنون آماده چرخیدن است.

فیلم بسازید!

زوئتروپ

وقتی شما استوانه را می چرخانید و از داخل شکاف نگاه می کنید، تصاویر به نظر می رسند که در حال حرکتند! استوانه به راحتی روی دانه های تسبیح (داخل درب) می چرخد. چند سری تصاویر فعالیت های مختلف را داخل زوئتروپ قرار دهید، و به تصویر متحرک آنها نگاه کنید. شما و دوستانتان به مقدار خیلی زیاد از دیدن این تصاویر متحرک لذت خواهید برد.

 

فیلم بسازید!

عکس ها

از دوستتان بخواهید لباس روشن بپوشد (تا عکس وی خوب گرفته شود) و در مقابل یک پس زمینه صاف و یک دست بایستد. پس زمینه یک نواخت به شما کمک می کند تا راحتتر عکس ها را به هم وصل کنید. عکس ها را در بیرون و در روز آفتابی یا در خانه با فلاش بگیرید.

 

فیلم بسازید!

یک فعالیت ساده

سعی کنید یک کار ساده در مقابل دوربین انجام دهید. دست تکان دادن، دست زدن یا کلاه را برداشتن (همانند شکل بالا) فعالیت های ساده ای هستند که می توانید انجام دهید. از دوستتان بخواهید این فعالیت ها را خیلی آهسته انجام دهد و در هر مرحله توقف نماید تا شما بتوانید هر حرکت کوچک را عکس بگیرید. به یاد داشته باشید وقتی عکس ها را چاپ کردید آنها را به ترتیب درست قرار دهید.

با کلیک کردن بر روی شکل سمت راست می توانید یک سری تصاویر پی در پی را ببینید. اگر مایل بودید می توانید آن را چاپ نموده و در زوئتروپ استفاده نمایید.

 

استفاده از زوئتروپ

مداد را طوری قرار دهید تا شکاف های استوانه در مقابل چشمانتان باشد. زوئتروپ را بچرخانید. از شکاف استوانه به عکس ها نگاه کنید. زوئتروپ را طوری نگه دارید که دانه های تسبیح نیافتند.

فیلم بسازید!

 

موتور حرارتی

موتور حرارتی ساده


توربین های غول پیکری که انرژی الکتریکی خانه هایمان را تولید می کنند. وجه مشترک همه این موتور ها در این است که مقداری از انرژی که از جسم گرم به جسم سرد منتقل می شود را می دزدند و به انرژی حرکتی تبدیل می کنند.

وقتی گازی (مثل هوا یا بخار) گرم می شود، مولکول های گاز سریع تر حرکت می کنند. هرچه آنها سریع تر حرکت کنند، به اجسامی که در سر راهشان باشند سخت تر برخورد می کنند. اگر ما چیزی در مقابل راهشان قرار دهیم، مثل پروانه یا فرفره، آنها را به چرخش در می آورند (این اساس توربین هایی است که برق درست می کنند). اگر ما گاز را در محفظه درب داری محبوس کنیم، درب قوطی با ضربه پرتاب می شود ( این اساس کار موتور ماشین ها است). اگر ما اجازه دهیم مولکول ها، به سرعت از سوراخی (در یک طرف محفظه) خارج شوند، آنگاه ما موتور موشک خواهیم داشت. در چند پروژه آینده ما سعی می کنیم چند نمونه از موتورهای حرارتی اولیه را بسازیم.

 

ساده ترین قایق بخار



این ساده ترین موتور بخاری است که تا اکنون دیده اید. این دستگاه هیچ سوپاپ یا قسمت متحرکی ندارد، اما به راحتی می تواند در آب حرکت نماید.



موتور حرارتی ساده

 

توصیه می شود برای این فعالیت پژوهشی اولیاء محترم نیز کمک کنند.

 

تصویر زیر تقریباً همه چیز این دستگاه را نشان می دهد.


موتور حرارتی ساده


این قایق یک بطری پلاستیکی است که در راستای طولی برش خورده است. ما از بطری آب اکسیژنه استفاده کرده ایم. شما به راحتی می توانید آن را با چاقو برش داده و دو نیم کنید.

نزدیک سینه قایق یک شمع (رومیزی) قرار دهید. ما در اینجا یک شمع با قوطی کوچک آلومینیومی را انتخاب کرده ایم که بلندی آن کمتر از ٢.٥سانتیمتر است، و پایین تر از سطح قایق قرار می گیرد و به اطراف چکه نمی کند. قوطی آلومینیومی موم ذوب شده را در خود نگه می دارد، بنابراین قایق می تواند ساعت ها حرکت کند. برای ثابت کردن قوطی به بدنه قایق، می توان از چسب مایع استفاده نمود.

موتور از لوله ٨/١ اینچ مسی (نرم) ساخته می شود. این لوله را می توانید از تعمیرگاه های یخچال تهیه نمایید. البته لوله ٤/١ اینچ مسی بیشتر پیدا می شود ولی لوله ٨/١ اینچی با شعله شمع کوچک (و قایق سبک) بهتر کار می کند.

بهترین راه برای برش لوله استفاده از لوله بُر است. شما می توانید از اره نیز استفاده کنید، اما براده ها را به کمک چاقو یا سنباده تمیز کنید.

لوله را به نرمی حول قلم یا یک مداد بزرگ خم کنید تا حلقه ای در وسط آن شکل گیرد. به کمک میخ، دو سوراخ در انتهای قایق ایجاد کنید، و لوله را با فشار از سوراخ ها عبور دهید. سوراخ باید کاملاً به لوله محکم شود تا به شکل آب بندی در آید. البته شما می توانید سوراخ ها را در قسمت بالای پشت قایق ایجاد کنید و سپس لوله را خم نموده تا انتهای لوله در زیر آب قرار گیرد و به سمت عقب نشانه رود.


موتور حرارتی ساده

به نرمی لوله را خم کنید تا حلقه آن بالای محل شمع قرار گیرد. اکنون ساخت قایق پایان یافته و آماده به آب انداختن است.

لوله مسی باید پر از آب باشد و دو انتهای باز آن در زیر آب قرار داشته باشد. راه راحت برای پر کردن لوله این است که یک سر لوله را زیر آب قرار داده و طرف دیگر آن را بمکید، بدین ترتیب لوله پر از آب می شود.

وقتی لوله پر از آب شد، و قایق در آب قرار گرفت (هر دو طرف لوله باید در زیر آب باشد)، شمع را روشن کنید.

وقتی لوله به اندازه کافی گرم شد و آب داخل آن به جوش آمد، قایق ناگهان تکانی خورده و به جلو می رود. اگر انگشتتان را در زیر آب (نزدیک انتهای لوله) قرار دهید، ضربه های آب (حدود ٥ تا ١٠ بار در ثانیه) را احساس می کنید. این ضربه ها قایق را به پیش می برد.

برای مشاهده فیلم کلیک کنید.

در شکل زیر، به جای شمع یک تکه الکل جامد برافروخته (داخل ظرف آلومینیومی) قرار داده شده است. این شعله حرارت بیشتری دارد و قایق تند تر حرکت می کند.




موتور حرارتی ساده

این قایق چگونه کار می کند؟

 وقتی آب داخل حلقه لوله به جوش می آید، بخار منبسط می شود و آب داخل لوله را به عقب می راند. عکس العمل آن قایق را به جلو هل می دهد. وقتی بخار باز هم منبسط می شود، به بخشی از لوله که برای پر شدن آب است می رسد. این قسمت لوله خنک است، و در نتیجه بخار سرد شده و به آب تبدیل می شود. در نتیجه منقبض شده و به عقب باز می گردد. این باعث بوجود آمدن خلاء شده و آب بیشتری را به داخل لوله می کشد.

البته شما می توانی قایق را به شکل های مختلفی بسازید.


موتور حرارتی ساده