sutern rings

sutern rings

در جستجوی دانش
sutern rings

sutern rings

در جستجوی دانش

لاوازیه مدرسه ما کیست ؟


لاوازیه مدرسه ما کیست ؟ 


قبل از این که به ماجرای لاوازیه ی مدرسه ی ما بپردازیم بهتر است اول لا وازیه را بشناسیم . 


آنتوان لاوازیه 


تولد

"آنتوان لوران لاووازیه" در 26 اوت 1743 در پاریس از پدر و مادری ثروتمند و مرفه زاده شد. 

فراگیری علوم

او زیر نظر استادانی قابل ، نجوم ، گیاه شناسی ، شیمی و زمین شناسی را بخوبی فرا گرفت. پس از اتمام دوره حقوق ، بار دیگر به علوم گرایید و 3 سال بعد در آن هنگام که جوانی 25 ساله بود، به عضویت فرهنگستان سلطنتی علوم برگزیده شد. 


بنیانگذار شیمی جدید

لاووازیه که در حقیقت بنیانگذار شیمی جدید محسوب می‌شود. تجربه و سنجش توام با نتیجه‌گیری صحیح را پایه و اساس این علم قرار داد. وی نخستین کسی بود که ترازو را جهت سنجش و تحقیق در فعل و انفعالات شیمیایی در آزمایشگاه وارد عمل کرد. 

نظریه فلوژیستون

قبل از او دانشمندان شیمی در مورد سوختن ، عقیده عجیبی داشتند و آن را این طور تعریف می‌کردند که هر جسم سوختنی دارای ماده ای است نامرئی به نامفلوژیستون و چون جسم مشتعل شود، این ماده از آن خارج می‌شود. هر چه جسم بیشتر قابل اشتعال باشد مقدار بیشتری از این ماده را در بردارد و شعلههمان فلوژیستیک است که از جسم متصاعد می‌گردد.

به موجب این نظریه ، قدما معتقد بودند که وقتی جسمی در هوا می‌سوزد، سبکتر می‌شود. زیرا ماده فلوژیستون آن خارج می‌گردد. این نظریه نادرست ، سراسر قرن 18 را به کلی مسموم ساخته بود و حتی دانشمندان بزرگ نیز بدان اعتقاد داشتند. چنانکه "پریستلی" هنگامی که گاز اکسیژن را برای نخستین بار تهیه نمود، آن را هوای بدون فلوژیستون نام نهاد. 

تلاش لاووازیه برای رد نظریه فلوژیستون

لاووازیه که شیمیدان برجسته‌ای برای همیشه است، امکان درک و شناخت عناصر گازی شکل را فراهم کرد. در دوران سلطه نظریه آتشزایی (نظریه ای که در بالا ذکر شد)، وسایل تجربی زیادی فراهم آمده بود که سبب دگرگونی‌های انقلابی در شیمی شدند. بیشترین اعتبار این تحولات مدیون زحمات لاووازیه است که درک درستی از اکسیژن را میسر کرد. "انگلس" نوشت: "لاووازیه می‌توانست نقطه مقابل و ضد فلوژیستون افسانه‌ای را در اکسیژنی که "پریستلی" بدست آورده بود، بیابد و در نتیجه قادر بود کل نظریه آتشزایی را از پا دراورد.

اما این کار نمی‌توانست نتایج تجربی حاصل از پذیرفتن آتشزاها را از بین ببرد. برعکس آن نظریات پا برجا بودند و فقط ترتیب بیانشان وارونه شده بود و از کلمه فلوژیستیک به عباراتی که اکنون در زبان شیمی اعتبار دارند، برگردانده شده بود و بنابراین اعتبارشان حفظ شده بود.

راه لاووازیه برای کشف اکسیژن خیلی مستقیم تر از راه دیگر هم عصرانش بود. در آغاز این دانشمند فرانسوی نیز گرایش به نظریه آتشزایی داشت. ولی هر چه بیشتر به نتایج می‌رسید، بیشتر از آن نظریه کناره می‌گرفت. در اول نوامبر سال 1772 شرح تجربیاتش در زمینه احتراق ترکیبات مختلف در هوا را به این ترتیب پایان بخشید که گفت: "وزن همه مواد و از جمله فلزات بر اثر احتراق و سوختن افزایش می‌یابد."

نظر به اینکه چنین واکنشها نیاز به مقدار زیادی هوا داشتند، لاووازیه نتیجه‌گیری دیگری هم کرد و گفت: هوا مخلوطی از گازهای با خواص گوناگون است که در حین سوختن مواد ، قسمتی از آن با ماده سوزنده ترکیب می‌شود. در آغاز لاووازیه این جزء از هوا را مشابه هوای ثابت "بلاک" تلقی کرد. ولی بزودی متوجه شد که آن قسمت از هوا که با مواد در هنگام سوختن ترکیب می‌شود، مناسبترین جزء هوا برای تنفس است.

به این ترتیب لاووازیه رو در روی اکسیژن قرار گرفت. ولی از اعلام کشف گاز جدید خودداری کرد چون می‌خواست چند تجربه تکمیلی انجام دهد. 


معرفی اکسیژن

در اکتبر سال 1774 "پریستلی" کشف خود را به لاووازیه گزارش کرد و این گزارش مفهوم واقعی کشف لاووازیه را برای خودش روشن کرد. وی بلافاصله به تجربه با اکسید قرمز جیوه(که مناسبترین مولد اکسیژن) بود، پرداخت. در آوریل 1775 لاووازیه گزارشی تحت عنوان یادداشتی در باره طبیعت ماده ای که هنگام سوختن فلزات با آنها ترکیب می‌شود و سبب افزایش وزن تولید شده می‌شود، به آکادمی علوم فرانسه داد.

در واقع این کشف اکسیژن بود. لاووازیه نوشت که این نوع هوا را "پریستلی" و "شیل" و خودش تقریباٌ‌ بطور همزمان کشف کرده‌اند. ابتدا وی آن را مناسبترین هوا برای تنفس نامید. ولی بعد نامش را هوای زندگی بخش یا توانبخش گذاشت. به این ترتیب ملاحظه می‌شود که لاووازیه با درکی که از طبیعت اکسیژن کرده بود، تا چه اندازه بر همزمانانش پیشی گرفت. 

علت نامگذاری اکسیژن

در مرحله بعدی دانشمند مزبور به این نتیجه رسید که مناسبترین هوا برای تنفس یکی از مواد بنیانی در ساخت اسیدهاست، یعنی مهمترین قسمت همه اسیدهاست. بعدها معلوم شد که این اعتقاد اشتباه بوده است(وقتی اسیدهای بدون اکسیژن هالوژنه تهیه شدند). ولی در سال 1779 لاووازیه اندیشید که این خاصیت را در نام گاز کشف شده بگنجاند و از آن پس ، این عنصر را اکسیژن نامید که از کلمه یونانی اسید ساز گرفته شده است. 

حق اکتشاف اکسیژن با کسیت؟

"انگلس" نوشته است: "پریستلی" و "شیل" بدون اینکه بدانند دست روی اکسیژن گذاشته‌اند، آن را تهیه کردند و گر چه لاووازیه همان گونه که بعدها اعتراف کرده است اکسیژن را همزمان و مستقل از آن دو نفر تهیه نکرده بود، با توجه به این که آن دو نفر نمی‌دانستند چه چیزی را تهیه کرده اند لاووزایه را باید کاشف اکسیژن شناخت. 

فعالیتهای سیاسی لاووازیه

از جمله خطراتی که که جان لاووازیه را به مخاطره انداخته بود و بیشتر جنبه سیاسی داشت، هنگام انقلاب کبیر فرانسه در سال 1789 یعنی در آن هنگام که انقلابیون زمام امور پاریس را در دست داشتند رخ داد. لاووازیه رساله معروفی در باب اقتصاد سیاسی موسوم به "ثروتهای زیرزمینی فرانسه" به رشته تحریر درآورد. این کتاب یکی از مهمترین کتبی است که در مبحث اقتصاد نوشته شده است. 




سرانجام لاووازیه

سرانجام آنتوان لاووازیه در سال 1794 در دادگاه انقلابی به ریاست "ژان باتیست کوفن هال" به جرم خیانت به ملت همراه چند تن دیگر تسلیم تیغه گیوتین شد، در حالیکه 51 سال داشت. پس از مرگ لاووازیه ، "لاگرانژ" گفت:

"تنها یک لحظه وقت آنان برای بریدن آن سر صرف شد و شاید یکصد سال زمان نتواند سر دیگری همانندش بوجود آورد."

اما ماجرای لاوازیه مدرسه ی ما . 

هنگام تدریس طبقه بندی مواد از دانش آموزان خواستم تعدادی از عناصر فلزی را یاد بگیرند  که با استقبال بچه ها مواجه شدم و از من خواستند چند روز به آن ها مهلت بدهم . قرار شد هر که تعداد عنصر بیشتری بنویسد لقب لاوازیه پدر علم شیمی را از آن خود کند . 
روز مسابقه فرا رسید زنگ تفریح بچه ها در نماز خانه جمع شدند و برگه ها ی آزمون  را بین آنها پخش کردم  تنها 10 دقیقه فرصت داشتند تا نام عناصر را بنویسند 








چند تصویر از روز مسابقه 

انتخاب بهترین بسیار مشکل بود اما با توجه به اینکه یکی از دانش آموزان بیشترین عنصر را نوشته بود به عنوان نفر برگزیده ی آن روز انتخاب شد . 

این مسابقه از طرف دانش آموزان کلاس های دیگر مورد توجه قرار گرفت و از من خواستند این مسابقه را در بین تمام کلاس ها برگزار کنم . که در هفته ی گذشته این مسابقه تکرار شد و بزودی نفر برتر این مسابقه را هم اعلام میکنم . 

ضمن تشکر از تمام کسانی که در این مسابقه شرکت کردند  آقای فرشچی را به عنوان نفر برتر مسابقه شیمی دان برتر معرفی می کنم با امتیاز 75 امتیاز 

اما دانش آموز فرشچی از دانش آموزان خوش اخلاق  ،خلاق و با هوش مدرسه ی امید است که به علم شیمی علاقه ی زیادی دارد و در کنار محمد رضا کاظمی با اطلاعات وسیعی که دارند  زنگ شیمی را به زنگی شاداب و با طراوت تبدیل کرده اند . 

ضمن تقدیر از محمد رضا کاظمی و تلاش ایشان برای دریافت لقب دانشمند بعدی از امروز لقب لاوازیه را به شیمی دان خوب مدرسه ی امید  آقای فرشچی میدهم 
امیدوارم درزندگی علمی خود مانند این دانشمند بزرگ با تلاش زیاد بتواند نامی جاودان از خود به جای گذارد . 



نظرات 9 + ارسال نظر
سروش سیدی پنج‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 09:05 ب.ظ

با سلام اقای ال داوود چرا رمز ازمون رو به ما اشتباه دادید من هرچی رمز رو میزنم اشتباه است .

ناشناس پنج‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 09:18 ب.ظ

اقای ال داود ممکنه رمز دقیق آزمون رو بگین ????????اگر رمز

...........om نیست ?????????

امیر محمد مرادپور پنج‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 09:36 ب.ظ

محمد رضا کاضمی

ali shariaty پنج‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 09:43 ب.ظ

اقا سلام دو مورد را از قلم جاانداخته اید 1 ما هنوز امتحان ندادیم 2 نتیجه ی امتحان((کتابخانه )) را اعلام نکردید ببخشید مزاحم شدم

بقل دستیش پنج‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 11:11 ب.ظ

لاوازیه فقط فرشچی

مانی کورش زاده پنج‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 11:26 ب.ظ

مبارک باشه دوست عزیزم

thrgh جمعه 15 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 11:55 ق.ظ

برکاتی جمعه 15 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 12:11 ب.ظ

سلام

فرشچی چهارشنبه 20 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 02:44 ب.ظ

فدات بوس بوس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد