sutern rings

sutern rings

در جستجوی دانش
sutern rings

sutern rings

در جستجوی دانش

اشتیاق در طلب خردمندی

اشتیاق در طلب خردمندی

 

  

 

روزی جوانی از استاد فرزانه خود پرسید که چگونه می توان خردمند شد؟!

 

استاد ، او را به کنار رودخانه ای برد و سرش را در آب فرو کرد.پس از چند لحظه ، جوان احساس 

 

 خفگی کرد و به تکاپو افتاد اما استاد سر او را همچنان در آب نگهداشت.

 

شاگرد بر تقلای خود افزود تا خود را از آنوضع رهانید.

 

آنگاه استاد پرسید : وقتی سرت در زیر آب بود، چه آرزوی بزرگی داشتی ؟

 

جوان ترسان و لرزان پاسخ داد:هوا ،هوا ، برای این که نفس بکشم.

 

استاد گفت: "بسیار خوب ، همین پاسخ سوال تو بود . باید در طلب خردمندی هم به همین اندازه 

 

 مشتاق باشی".

حل مسائل غیر قابل حل

حل مسائل غیر قابل حل

 

 

 

 

می گویند شخصی سر کلاس ریاضی خوابش برد ، وقتی زنگ را زدند بیدار شد و با عجله دو مسئله را که روی تخته سیاه نوشته شده بود یادداشت کرد و به خیال اینکه استاد آنها را به عنوان تکلیف منزل داده است به منزل برد و تمام آن روز وآن شب برای حل آنها فکر کرد . البته هیچ یک را نتوانست حل کند ، اما تمام هفته دست از کوشش برنداشت ، سرانجام یکی را حل کرد و به کلاس آورد .استاد به کلی مبهوت شد .چون آنها را به عنوان دو نمونه از مسائل غیر قایل حل ریاضی داده بود.

 

اگر دانشجو ، این موضوع را می دانست احتمالا آن را حل نمی کرد . ولی چون به خود  تلقین نکرده بود که مسئله غیر قابل حل است ، بلکه برعکس فکر میکرد باید حتما آن مسئله را حل کند ، سرانجام راهی برای حل مسئله یافت ...

 

**در زندگی برای حل مشکلات از بایدها و نبایدها نهراسید. هیچ مرزی برای ذهن خلاق شما

هفت اصل داوینچی برای خلّاقیت :

 

هفت اصل داوینچی برای خلّاقیت :

 

 

 

هفت اصل داوینچی برای خلّاقیت :

 

 

1- کنجکاوی : کنجکاوی سیر نشدنی در برخورد با زندگی و تلاش بی امان برای یادگیری مستمر



2- تجربه اندوزی : تعهد و آزمودن دانش از طریق تجربه ، مداومت و میل به درس گرفتن از اشتباهات



3- تقویت حواس : پالایش پیوسته حواس و به خصوص حس بینایی به منظور جان بخشیدن به تجربه  

 

4- توجه به ناشناخته ها : توجه به روبه رو شدن با الهامات ، پیچیدگی ها و تردیدها



5- نگرش سیستمی : تعادل علم و هنر ، منطق و تصور



6- توجه به جسم : پرورش زیبایی ، وقار ، مهارت ، آمادگی جسمانی و حالت



7- تفکر مرتبط : توجه به ارتباط متقابل میان همه اشیا و پدیده ها

 

کودکان خود را به مدیران اقتصادی بدل کنید ::

کودکان خود را به مدیران اقتصادی بدل کنید ::  

 

 

 رابرت کیوساکی نویسندهء کتاب «پدران پولدار، پدران فقیر» می‌گوید که آموزش مسایل اقتصادی به کودکان را باید از سن کم شروع کرد. 

 او می‌گوید که تجربه نشان داده که اگر به کودکان اصول سادهء اقتصاد آموخته شود آن‌ها در بزرگسالی بهتر می‌توانند مسایل مالی خود را مدیریت کنند و کم‌تر پول خود را هدر می‌دهند، این‌ها توصیه‌های دکتر رابرت کیوفسکی برای در میان گذاشتن مسایل اقتصادی با کودکان و چگونگی طرح این مسایل است.    

 

استفاده از چک‌های شخصی را به کودکان خود یاد بدهید پول ماهانهء کودکان خود (پول توجیبی) آن‌ها را به صورت یک جا پرداخت نکنید. به آن‌ها بگویید که در طول یک ماه در آن حدی که شما در نظر گرفته‌اید اعتبار دارند. 

 

 هر زمان که به پولی نیاز داشتند باید با یک کاغذ به شکل چک آن مقدار پول را دریافت کنند. در صورتی که در یک ماه مبلغ مورد نظر آن‌ها از مبلغی که شما در نظر گرفتید بیش‌تر شد به آن‌ها توضیح بدهید که این پول را از حساب ماه بعد آن‌ها کسر خواهید کرد.  

 

 

 

 

 اگر در این شیوه سخت‌گیری به خرج دهید آن‌ها متوجه معنای واژه‌هایی چون اعتبار داشتن و بدهکار بودن را به خوبی متوجه خواهند شد. 

 

 از کودکان خود بخواهید که پس‌انداز کنند کودکان و نوجوانان معمولا به راحتی پول خرج می‌کنند و علاقه‌ای به پس‌انداز کردن ندارند اما باید این مساله را به آنان آموخت که پس‌انداز کردن یکی از بهترین مسایل زندگی پیش روی آن‌هاست با هدف قرار دادن یک چیز مهم و دوست داشتنی برای کودکان، مثلا یک دوچرخه یا یک بازی کامپیوتری یا یک عروسک می‌توان پس‌انداز کردن را به آن‌ها آموخت. 

 

 کافی است به کودک تفهیم شود که برای خرید هر کدام از این موارد باید در هر ماه مبلغ مشخصی از پولش را کنار بگذارد و به آن دست نزند.  

 

 

 

 برای تشویق کودک می‌توان پس از چند ماه باقی ماندهء پول را به عنوان جایزه به او داد. آموزش سه شیوهء پس‌انداز پس از این که به کودکان شیوهء پس‌انداز کردن را آموختید به آن‌ها بگویید که پس‌انداز کردن را می‌توان در سه بخش مجزا تعریف کرد. 

 

 بهتر است برای آموزش این سه نوع پس‌انداز به کودکان از سه شیوه استفاده کرد. کیوفسکی این گونه پیشنهاد می‌دهد: 

 

 «بهتر است که برای کودکان سه فرم را در این گونه تعریف کرد،   

 

 

 

 

اول پس‌انداز طولانی مدت که بهتر است در این فرم کودکان پول معینی را در هر سال به شما بسپارند تا برای خرید وسایل مورد نیاز خودشان در آینده از آن استفاده کنند،  

 

در فرم کوتاه‌مدت می‌توان قلک یا جعبه‌ای به کودک داد تا پول هفتگی یا ماهانهء خود را در آن نگه دارد و خود مسوول دخل و خرج آن باشد.   

 

 

در مورد سوم که در نظر گرفتن آن کاملا اختیاری است می‌توان از کودک خواست که پول‌های خرد و بسیار کم را که به نظرش ارزشی ندارند برای مصارف خیریه و اعانه دادن پس‌انداز کند، کودک با تمرین پس‌انداز کردن‌های این گونه مفاهیم اقتصادی زیادی را متوجه خواهد شد.»  

 

منبع: ریدزردایجست

فشار در جامدات ، مایعات و گاز ها ) به زبان ساده

فشار

 

فشار

مقدار نیرویی است که به طور عمود بر واحد سطح وارد می شود. 

 

 

عوامل موثر بر فشار:

1) مقدار نیرو:

فشار با نیروی وارده بر سطح رابطه مستقیم دارد یعنی هر چه نیرو بیش تر باشد فشار بیش تر است.

یکای اندازه گیری نیرو، نیوتن (N) بوده و با حرف F نمایش داده می شود.

  

 

2) مساحت سطح:

مقدار فشار با مساحت سطح رابطه عکس دارد یعنی هر چه سطح بزرگتر باشد، مقدار فشار کم تر است و بر عکس. یکای اندازه گیری مساحت، سانتی متر مربع (cm2) یا متر مربع (m2) است و با حرف A  نمایش داده می شود. 

 

  

 

 

برای محاسبه فشار از فرمول زیر استفاده می شود:  

 

 

 

فشار مایعات: 

مایع موجود در یک ظرف نیز به خاطر وزن خود بر بدنه ی ظرف فشار وارد می آورد.

 

فشار مایعات به عوامل زیر بستگی دارد: 

1- چگالی (جرم حجمی): 

فشار با چگالی مایع رابطه ی مستقیم دارد، یعنی هر چه چگالی مایع بیش تر باشد فشار آن نیز بیش تر است. جرم واحد حجم از هر جسم را چگالی آن می نامند.

 

  

2- شتاب جاذبه (g)

فشار درون مایع با نیروی جاذبه ای که در آن قسمت بر مایع وارد می شود رابطه ی مستقیم دارد.

 

3- عمق یا ارتفاع مایع (h)

هر چه عمق یا ارتفاع مایع بیشتر باشد فشار آن نیز بیش تر است. 

 

 

 رابطه ی فشار در درون مایعات به صورت زیر محاسبه می شود. 

ارتفاع×شتاب جاذبه×چگالی=فشار در درون مایعات  

P=h.g.p

 

توجه: اگر در بالای مایع هوا وجود داشته باشد، به سطح آزاد مایع نیرو وارد می کند در نتیجه فشار حاصل از آن، که همان فشار هوا است، را نیز باید در رابطه بالا منظور کنیم این فشار را فشار کل یا فشار مطلق در عمق h از سطح مایع می گویند. 

P=pgh+p0

 

نکته1: مقدار فشار آب در هر لوله، فقط به ارتفاع آب بستگی دارد و به مقدار کلی آب در لوله و سطح قاعده ی آن بستگی ندارد. 

  

 

در این شکل اگر چه شکل لوله ها با یکدیگر متفاوت است ولی فشار در ته همه لوله ها یکسان است. اگر فشار آب در یک لوله با لوله های دیگر متفاوت بود، آب در لوله ها به حرکت در می آمد تا فشار در همه جا مساوی شود.

 

نکته2: به مایع و گازها که روان هستند شاره می گویند. شاره ها در همه جهت ها به طور یکسان فشار وارد می آورند.

 

شناگران و غواصان وقتی در آب فرو می روند فشار آب را نه تنها بر پشت بلکه بر سینه خود نیز احساس می کنند. 

نکته3: فشاری که از طرف شاره (مایع و گاز) وارد می شود عمود بر سطح آن است.

 

 

 

نکته4: وقتی نیرویی از خارج بر شاره وارد می شود، فشار اضافی در داخل آن ایجاد شده و فشار در تمام جهات به تمام قسمت های مایع و دیواره ظرف منتقل می شود.

 

اصل پاسکال:

فشار وارد بر مایع محصور بدون کاهش به تمام قسمت های مایع و دیواره های ظرف منتقل می شود.

از کاربردهای مهم اصل پاسکال، بالابر هیدرولیکی، ترمزهای روغنی، منگنه آبی و ... است.

 

در شکل مقابل با وارد کردن نیروی F به قسمتی از مایع در ظرف محصور، نیروی F به شاخه های اطراف ظرف منتقل شده و مایع در آن ها بالا می برد.

 

 

 

توجه: مایعات به آسانی متراکم نمی شوند یعنی حجم آن ها را نمی توان کم کرد به همین دلیل فشار را منتقل می کنند.

 

  

فشار هوا

می دانید اطراف زمین را اقیانوسی از هوا گرفته است که اتمسفر یا جو نامیده می شود، این توده عظیم هوا به علت وزنی که دارد بر سطح زمین و هر چه روی آن است فشار وارد می کند.

ما فشار هوا را احساس نمی کنیم، زیرا این فشار در همه جهت ها بر درون و بیرون بدن ما وارد می شود.

الف) فشار هوای درون و بیرون این قوطی حلبی برابر است.

 

  

ب ) قوطی پس از تخلیه هوای درون آن.

 

   

 

اگر فشار هوا از سطح بدن برداشته شود، فشار خون در رگها ممکن است رگ و پوست را پاره کند، به همین دلیل در خارج از جو فضانوردان ناگزیرند لباس های ویژه ای بپوشند که درون فضاهای بسته آن فشار ساختگی وجود داشته باشد.

 

توجه: هر چه از سطح زمین به طرف بالا می رویم، فشار هوا کمتر می شود، فشار هوا تقریبا به ازای هر 10 متر یک میلی متر جیوه کاهش می یابد.

 

فشار گازها 

وقتی در یک محیط بسته، مقداری گاز وارد کنیم، مولکول های گاز که پیوسته در حال حرکت و جنبش هستند دائما به دیواره های ظرف برخورد می کند، برخورد هر مولکول با دیواره ی ظرف، نیرویی بر دیواره وارد می کند، به عبارت دیگر، می توان گفت که عامل ایجاد فشار یک گاز بر دیواره های ظرف آن، ضربه های متوالی مولکول های گاز به دیواره است.

 

فشار گازها در یک محیط بسته به عوامل زیر بستگی دارد: 

1) تعداد مولکولهای گاز درون ظرف: 

هر چه مقدار گازی که به یک ظرف در بسته وارد می کنیم بیش تر باشد، فشار گاز درون آن ظرف بیش تر می شود، زیرا با افزایش تعداد مولکول ها، تعداد برخورد آن ها با دیواره ی ظرف افزایش 

  می یابد.

 

2) جنبش و حرکت مولکول های گاز: 

هر چه دمای گاز بیش تر باشد، انرژی جنبشی مولکول های گاز بیش تر شده و فشار آن افزایش پیدا می کند.

 

مسابقه ی ریاضی ( ۱۱ )

 

مسابقه ی ریاضی ( ۱۱ )   

 

 

این شکل را به چهار شکل کاملا مساوی تقسیم کنید .

 

 

مسابقه ی ریاضی ( 10 )

مسابقه ی ریاضی ( 10 ) 

 

 به کمک 3 دایره ی متفاوت می توانیم به 5 روش آن ها را در کنار هم قرار دهیم به شرط آن که با 

 

 یک دیگر مماس  یا متقاطع  نباشند .  

 

شما به کمک 5 دایره به چند روش می توانید آن ها را در کنار یک دیگر قرار دهید .

 

 

مسابقه ی ریاضی ( ۹ )

مسابقه ی ریاضی ( ۹  )  

 

  

به کمک دو مربع دلخواه مانند شکل زیر می توانیم ۳ مربع بسازیم   

 

به کمک چهار مربع دلخواه ، چند مربع می توانیم بسازیم ؟

 

مسابقه ی ریاضی ( ۸ )

 

مسابقه ی ریاضی ( ۸ )   

 

 

با توجه به این که نقاط  (   A   ) و  (       )  وسط ضلع مستطیل  هستند .   

مساحت قسمت رنگ شده چه کسری از مستطیل است ؟

 

مسابقات ریاضی ( ۷ )

 

 

 مسابقات ریاضی ( ۷ )  

 

می خواهند در سالن نامنظمی یک مهمانی برگزار کنند .  

 

صاحب سالن می خواهد  با استفاده از حد اقل چراغ های ممکن تمام قسمت های سالن را 

 

 روشن نگاه  دارد . با چند چراغ و در چه مکان هایی می توانیم این کار را انجام دهیم ؟