sutern rings

sutern rings

در جستجوی دانش
sutern rings

sutern rings

در جستجوی دانش

کره زمین در فضا

کره زمین در فضا

وقتی که شما با امنیت کامل نشسته و این مقاله را مطالعه می‌نمایید، تصور اینکه زمین تنها یک توپ بسیار کوچک در فضای بیکران است، ‌بسیار سخت به نظر می‌رسد. حتی سخت‌تر است که تصور کنیم زمین علاوه بر این با سرعتی بالغ بر 800 کیلومتر بر ساعت مانند یک فرفره به دور خود می‌چرخد و با سرعت 80000 کیلومتر بر ساعت در تاریکی سیر می‌کند.

 

سیاره ما فقط یکی از نه سیاره‌ای است که منظومه شمسی را می‌سازند؛ زنجیره‌ای از سیارات که برای همیشه به دور خورشید می‌چرخند و خورشید فقط یکی از 100 میلیارد ستاره در کهکشان ماست – یک صفحه بسیار بزرگ که 80000 سال طول می‌کشد تا نور عرض آن‌را بپیماید- و کهکشان‌ ما، راه شیری، فقط یکی از ده میلیارد کهکشانی است که در جهان پراکنده‌اند!

 

ساخت یک افلاک نما

کمک گرفتن از یک بزرگ‌تر در انجام این آزمایش توصیه می‌شود.

در دهه 1600 مردم بالاخره قبول کردند زمین مانند یک توپ گرد است که به دور خورشید می‌چرخد. اندکی پس از آن، شروع به ساخت ابزاری نمودند که افلاک نما نام داشت و نحوه حرکت زمین، ماه و خورشید را نشان می‌داد.

 

وسایل مورد نیاز

وسایل مورد نیاز برای کره زمین در فضا

 

قوطی گرد، مقوای ضخیم، قطعات بالسا، قرقره، نخ، میله چوبی، نوار کشی، مهره، دو عدد واشر، توپ پینگ‌پنگ، لامپ، چراغ‌قوه، سر پیچ لامپ، باتری، سیم برق، لوله آلومینیومی، سیم، چسب مایع، چسب نواری، ابزار و وسایل نشان داده شده.

 

1- به وسیله چسب نواری دو سیم برق را به دو انتهای یک باتری بچسبانید. سیم‌ها را از یک لوله آلومینیومی بگذرانید. این لوله باید به اندازه کافی نازک باشد تا از وسط قرقره عبور نماید. همچنین طول آن باید 5/4 برابر طول قرقره باشد.

 کره زمین در فضا

2- به وسیله مته، یک سوراخ به اندازه قطر لوله در بلوک بالسا ایجاد نمایید. بلوک را به قسمت داخلی قوطی بچسبانید و دو تا قرقره از لوله گذرانده و لوله را وارد بلوک نمایید.

 کره زمین در فضا

3- روی صفحه گرد مقوایی که به اندازه قوطی بریده شده‌است، سوراخی ایجاد نموده و آن‌را از لوله رد کنید. سوراخ‌هایی در هر دو انتهای نوار بالسا (که کمی بلندتر از شعاع قوطی باشند) ایجاد کنید.

 کره زمین در فضا

4- یک انتهای نوار بالسا را در لوله آلومینیومی چفت کرده و در انتهای دیگر میله چوبی را وارد نمایید. یک واشر و قرقره وارد لوله و نیز میله چوبی کرده و سپس نوار بالسای دوم را روی آن‌ها قرار دهید.

 کره زمین در فضا

5- یک توپ پینگ‌پنگ را به وسیله مقداری بتونه پلاستیکی روی میز بچسبانید. از یک بزرگ‌تر بخواهید تا به وسیله مته یک سوراخ به قطر سیم در توپ ایجاد نماید.

 کره زمین در فضا

6- 8 سانتی‌متر از سیم را مطابق شکل رسم شده‌ی پایینی تا کنید. برای به دست آوردن زاویه دقیق از یک نقاله استفاده نمایید. یک سوراخ در میله چوبی ایجاد کرده و سیم را از آن رد کنید.

 کره زمین در فضا

7- توپ پینگ‌پنگ را روی سیم محکم کنید. سیم نازک‌تر را به دور سیم کلفت‌تر پیچانده و به انتهای آن یک مهره وصل کنید. سیم‌های برق را به سرپیچ متصل کرده و درجای خود چسب بزنید.

 کره زمین در فضا

8- یک نوار کشی به دور قرقره‌ها حلقه زده و سیم‌های برق را برای روشن شدن لامپ به هم وصل نمایید. دستگیره را به آرامی بچرخانید تا زمین به دور خورشید بچرخد. توجه کنید که در هنگام چرخیدن، زمین همواره در زاویه‌ای ثابت باقی می‌ماند.

(برای دیدن نمای بزرگی از شکل زیر روی آن کلیک کنید)

نمایی از حرکت زمین به دور خورشیدنمایی از حرکت زمین به دور خورشید

 

آرایش فصلی

رسم تصویر چهار فصل روی بدنه‌ی پروژه طرح را کامل خواهد نمود.

تصویر چهار فصل روی بدنه‌ی پروژه

کشف نیکلاس کوپرنیکوس

هزاران سال، بیش‌تر مردم باور داشتند که خورشید و همه سیارات به دور زمین می‌چرخند. این ایده را یک منجم اهل یونان به نام بطلمیوس پیشنهاد داده بود. در سال 1530 یک کشیش لهستانی به نام نیکلاس کوپرنیک (1543- 1473)، نشان داد که زمین به همراه سایر سیارات به دور خورشید می‌چرخند. رهبران کلیسا با این عقیده مورد توهین شدیدی واقع شدند و باور آن‌ها این بود که نظر کوپرنیک "تمام هنر نجوم را از بین خواهند برد" که در نهایت این کار انجام شد. اما، یک قرن دیگر هم گذشت تا مردم کم‌کم قبول کردند که حق با کوپرنیک است. کتاب این دانشمند De revolution bus توسط کلیسا به مدت 300 سال ممنوع باقی ماند.

نیکلاس کوپرنیکوس

مسافرت سالیانه

دقیقا یکسال طول می‌کشد تا زمین به دور خورشید بچرخد- و یا به طور دقیق‌تر 1/4  ،365 روز – این دلیل وجود 365 روز در یک سال است. ما این 1/4 روز را با اضافه کردن یک روز به اسفند ماه، هر چهار سال یکبار جبران می‌کنیم. مدار زمین کاملا گرد نیست. بلکه بیضی شکل (تخم‌مرغی) است. بنابراین زمین در برخی اوقات بیش‌تر از سایر مواقع به خورشید نزدیک است. زمین، در تاریخ سیزدهم دی در نزدیک‌ترین فاصله خود با خورشید یعنی  147500000 km("سمت الشمس“ )  و در تاریخ چهاردم خرداد ("اوج خورشیدی" ) در دورترین فاصله خود 152500000 m قرار دارد.

حرکت زمین به دور خورشید

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد