sutern rings

sutern rings

در جستجوی دانش
sutern rings

sutern rings

در جستجوی دانش

سفر به ماه

سفر به ماه

تعیین سفر به سمت ماه به راحتی مسافرت از یک مکان به مکان دیگر روی سطح یک سیاره نیست. روی زمین، مردم می‌توانند با دنبال کردن نشانه‌های موجود در راه و یا علایم طبیعی مانند تپه‌ها، دره‌ها و رودخانه‌ها مسیریابی نمایند. خلبان‌هایی که در ارتفاعات بالا پرواز می‌کنند، با استفاده از مرکز مخابره رادیویی مستقر در زمین و یا پیام‌های دریافت‌شده از ماهواره‌ها تعیین مسیر نمایند. مشکل مسافرت از زمین به ماه این است که هر دوی آن‌ها در حال حرکت هستند. اگر شما با سفینه خود از روی زمین دقیقا به سمت ماه حرکت نمایید، وقتی به مکان مورد نظر برسید، ماه در آنجا خواهد بود. زیرا ماه به دور مدار خود می‌چرخد. اگر شما به سمت ماه حرکت کنید و به طور مداوم مسیر خود را تغییر دهید تا تغییر مکان ماه را دنبال نمایید، حتما سوخت بسیار زیادی مصرف خواهید نمود. راه‌حل این است که باید سفینه را در جهتی حرکت داد که ماه در هنگام رسیدن سفینه، به آن مکان رسیده باشد. اما، همچنین باید مطمئن شوید که در طول راه، به تدریج از مسیر خود منحرف نشوید. سفینه با استفاده از یکی از قدیمی‌ترین روش‌های مسیریابی، یعنی استفاده از ستارگان، مسیر خود را می‌یابد. با استفاده از این آزمایش می‌توانید مسیر یک هدف متحرک را دنبال نمایید. شما همچنین می‌توانید نمونه‌ای از راکت دو مرحله‌ای را بسازید.

 

 

نشانه‌روی به سمت ماه

وسایل لازم

نخ، خط‌کش، قیچی، چسب کاغذی، واشر فلزی، کتاب، توپ کوچک ساخته شده از کاغذ مچاله

سفر به ماه

سفر به ماه

 

 

 

 

١- با استفاده از خط‌کش٦٠ سانتی‌متر  نخ را اندازه‌ بگیرید و آن‌را با قیچی ببرید. یک انتهای نخ را به یک انتهای خط‌کش بچسبانید. یک واشر به انتهای دیگر نخ گره بزنید.

 

 

 

 

سفر به ماه

 

 

 

 

٢- خط کش را روی یک میز یا جعبه قرار دهید به نحوی که نخ از لبه میز آویزان باشد. با قرار دادن یک کتاب سنگین روی خط‌کش، آن‌را در محل خود محکم نمایید. سعی کنید با پرتاب کردن توپ‌های کاغذی به واشر، آن‌را مورد اصابت قرار دهید.

 

 

 

سفر به ماه

 

٣- شروع به تاب دادن واشر نمایید و دوباره سعی کنید که توپ‌ها را به سمت آن پرتاب نمایید. می‌بینید که نشانه روی به یک هدف متحرک چقدر مشکل‌تر است. مانند یک سفینه که به سمت ماه در حال حرکت، نشانه روی می‌شود.

 

 

 

هدف‌های متحرک

شکل زیر دو مسیر پرواز ممکن برای یک سفینه آپولو را نشان می‌دهد. در نشانه‌گیری مستقیم به سمت ماه، تغییر مکان ماه در حین گردش به دور زمین درنظر گرفته نشده‌است. مسیر صحیح با جهت‌گیری به سمت مکانی جلوتر از مکان فعلی ماه، حرکت مداری آن‌را جبران می‌کند.

سفر به ماه

بازگشت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد